Dubbeldik: Mini John Cooper Works Clubman én Countryman!
Sterkste straat-Mini's ooit!
Mini trekt in één ruk het doek van zowel de John Cooper Works Clubman als van de John Cooper Works Countryman. De twee zijn direct de sterkste voor de openbare weg bestemde modellen die Mini ooit op de weg heeft gezet. Dat belooft wat voor de John Cooper Works GP ...
De John Cooper Works-versies van de Clubman en Countryman waren voorheen 231 pk sterk, maar deze nieuwe varianten blazen hun voorgangers in ieder opzicht weg. De nieuwe John Cooper Works Clubman en Countryman persen namelijk 306 pk en 450 Nm uit een ingrijpend aangepaste versie van de 2.0 uit de Cooper S-modellen. Daarmee zijn ze 75 pk en 100 Nm krachtiger dan voorheen. De John Cooper Works Clubman is in staat in 4,9 tellen naar 100 km/h te sprinten. De John Cooper Works Countryman heeft 5,1 seconden voor dat klusje nodig. Daarmee snoepen ze respectievelijk 1,4 en 1,5 tel van de sprinttijd van hun voorgangers af. All4-vierwielaandrijving is net als voorheen standaard. Wel wordt het vermogen voortaan via een nieuwe achttrapsautomaat (Steptronic Sport) over de wielen verdeeld. In die automaat is een mechanisch sperdifferentieel verwerkt om het vermogen dat op de vooras wordt losgelaten, in goede banen te leiden. De topsnelheid van beide nieuwe sportievelingen is begrensd op 250 km/h.
Bij normaal gebruik, als Dynamic Stability Control is ingeschakeld, gaat al het vermogen naar de voorwielen. Als één of beide voorwielen grip dreigen te verliezen, wordt de achterwielaandrijving ook ingeschakeld. Een set extra krachtige remmen moet de twee hitsige Mini's weer fatsoenlijk tot bedaren kunnen brengen.
Die hitsige 2.0 vraagt natuurlijk om voldoende koeling en daarom heeft het tweetal niet één, maar twee radiateuren. Het koelsysteem is volgens Mini volgestopt met kennis die het tijdens zijn avonturen op het circuit heeft opgedaan. Mini heeft onder andere delen van het chassis en de motorophanging verstevigd en heeft het eveneens verstevigde onderstel stijvere én lichtere componenten dan voorheen. De John Cooper Works Clubman heeft standaard een adaptief sportonderstel waarmee -ie 1 centimeter dichter tegen het asfalt is te leggen. 18-inch lichtmetaal is standaard. Verder zorgt een nieuw uitlaatsysteem voor een passend geluid. De uitlaateindstukken monden uit in zowel de linker- als de rechterkant van de achterbumper. Bij de Clubman hebben ze een diameter van 95 mm, bij de Countryman zijn ze 10 mm minder dik.
Vanbuiten is het John Cooper Works-tweetal niet alleen te herkennen aan het lichtmetaal, maar ook aan het nieuwe bumperwerk dat zowel voor- als achter een plek heeft gekregen. We zien grotere luchtinlaten en een diffuserachtige constructie in de achterbumper. Mini maakt zelfs melding van - jawel - 'aerodynamisch geoptimaliseerde buitenspiegelkappen'. Uiteraard heeft de 'JCW' Clubman ook de 'Union Jack'-ledverlichting die op de onlangs gefacelifte reguliere Clubman werden geïntroduceerd.
Prijzen voor de Nederlandse markt volgen binnenkort.