Toyota opnieuw meest waardevolle automerk

BMW en Mercedes op twee en drie

Toyota logo
Toyota haalde BMW in 2013 in als meest waardevolle automerk. Sindsdien weet het die koppositie aardig vast te houden, en daar komt ook dit jaar geen verandering in.

Forbes onderzoekt ieder jaar wat de meest waardevolle merken zijn. Toyota bevindt zich in goed gezelschap: het merk eindigt na Apple, Google, Microsoft, Coca-Cola en Facebook op de zesde plaats. Lager in de lijst komen we achtereenvolgens BMW (plek 14), Mercedes-Benz (20), Honda (23), Ford (35), Audi (36), Chevrolet (59), Lexus (63), Porsche (67), Nissan (70) en Hyundai (71) tegen. Volkswagen volgt pas na deze merken, en eindigt op de 77e plek.

Toyota is volgens Forbes 42,1 miljard dollar waard. Ter vergelijking: Apple staat voor 154,1 miljard in de lijst, Volkswagen voor 7,6 miljard. De waarde van een merk wordt bij Forbes niet bepaald door de perceptie van het publiek, maar door de daadwerkelijke omzet en invloed die een merk heeft. Dat is de reden dat een merk als Tesla de top 100 niet haalt, terwijl de innovatieve Amerikanen het in andere lijsten tot de top tien schoppen.

Met de genoemde 12 merken is de autobranche als geheel nummer 3 in de lijst met 100 meest waardevolle merken. De financiële sector levert 13 merken voor de lijst aan, tech-bedrijven nemen met 17 merken het voortouw.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.