Toyota komt in 2026 met derde generatie waterstoftechnologie voor FCEV's
Onverminderd doorgaan
Mocht na eerdere publicaties afgelopen najaar de indruk ontstaan dat Toyota de ontwikkeling van waterstoftechnologie een tandje terugschroeft: in 2026 komt de derde generatie FCEV-technologie. De huidige Mirai en de recent onthulde Crown FCEV zijn uitgerust met de tweede generatie waterstoftechnologie.
Dat maakte Toyota bekend op het Kenshiki Forum. Dat is een deepdive voor de pers waar de merken Toyota en Lexus laten zien en weten waar ze staan en waar ze naartoe gaan. Bovendien krijgt het journaille er nieuwe modellen te zien. Dat was ook dit jaar het geval, al is de Urban SUV Concept nog een voorbode van een nieuwe elektrische Toyota die echter al volgend jaar in de showrooms komt te staan.
Bij de editie van dit jaar was de aandacht voor waterstoftechnologie met brandstofcel als een van de middelen op weg naar nul uitstoot er zeker niet minder om. In 2026 komt Toyota met de derde generatie techniek voor de FCEV. Voor de context: de eerste Mirai had de eerste generatie, de huidige doet het met de tweede generatie, net als de recent gepresenteerde Crown FCEV, die in China en Japan leverbaar is.
Een derde model met de huidige brandstofceltechnologie is de Toyota HiLux. De speciale versie van de pick-up heeft de brandstofcelstack onder de motorkap en drie waterstoftanks van elk 2,6 kilo tussen het ladderchassis. Een elektromotor die 134 kW genereert drijft de achterwielen aan. Hij ontvangt zijn energie van het batterijpakket dat een plekje kreeg in de laadbak van de pick-up, direct achter de cabine. Het betreft nog een prototype. Het sportieve paradepaardje is de WEC-racer die op waterstof loopt. Die moet in de speciale klasse voor waterstofauto’s hoge ogen gaan gooien.
Het traject van verbrandingsmotoren die op waterstof lopen blijft daarnaast bestaan. Race-afdeling Gazoo Racing heeft niet alleen GR Yaris als rallyauto en als circuitracer, ook van de GR Corolla bestaat een raceversie met dezelfde techniek van de GR Yaris.