Toyota introduceert nieuwe 'cross-MPV' op Corolla-basis

Hele mond vol

Toyota Kijang Innova Zenix
Toyota Kijang Innova ZenixToyota Kijang Innova ZenixToyota Kijang Innova ZenixToyota Khijang Innova ZenixToyota Khijang Innova ZenixToyota Khijang Innova ZenixToyota Khijang Innova ZenixToyota Khijang Innova ZenixToyota Khijang Innova ZenixToyota Khijang Innova ZenixToyota Khijang Innova ZenixToyota Kijang I, II, III en IVToyota Kijang I, II, III en IVToyota Kijang I, II, III en IVToyota Kijang I, II, III en IV

SUV's zijn er in diverse soorten en maten. Van groot tot klein en met of zonder aflopende daklijn. Toyota introduceert nu een nieuw model dat het midden opzoekt tussen een MPV en een SUV. Dit is de Toyota Innova, die eigenlijk een veel langere naam heeft.

Ook vandaag zakken we weer af naar een ver land, waar een autofabrikant een nieuw model onthult. We stellen de nieuwe Toyota Innova voor, een door de Indonesische tak van Toyota ontwikkelde SUV-achtige met de nodige MPV-invloeden. Voluit is de naam Toyota Kijang Innova Zenix. Dat klinkt indrukwekkend.

Toyota Kijang I, II, III en IV

Het Kijang-verhaal begint met deze rudimentaire pick-up

Voor we de nieuwe Toyota Kijang Innova Zenix behandelen, nemen we in vogelvlucht zijn voorgangers met je door. Daarvoor moeten we maar liefst 45 jaar terug in de tijd. In 1977 lanceerde Toyota in Indonesië namelijk de Kijang (foto 14), een tot 1981 geproduceerde eenvoudige pick-up die een jaar eerder als Tamaraw op de Filipijnse markt verscheen. Die Kijang kreeg een vergelijkbare opvolger (foto 15) die het tot 1986 mocht uitzingen, maar met de introductie van de derde generatie veranderde het concept. Niet langer was de Kijang altijd een pick-up, er verschenen namelijk ook drie- en vijfdeurs personenautoversies. Deze SUV-achtige kreeg techniek van de Hilux (foto 16) hield het meerdere generaties en verschillende facelifts vol tot 2007 (foto 17) vol en genoot in Zuid-Oost Aziatische landen een zekere populariteit. De relatief eenvoudige Avanza - waarvan nog steeds een moderne afgeleide bestaat - en de hoger gepositioneerde (Kijang) Innova en Fortuner vormden samen een drietal dat de Kijangs van weleer verving.

Toyota Kijang Innova Zenix

Toyota Kijang Innova Zenix vanbinnen

De uitgaande Toyota (Kijang) Innova verscheen in 2015  en deelt net als zijn voorganger zijn basis met de Toyota Hilux. Toyota introduceert nu een volledig nieuwe Kijang Innova Zenix geheten generatie. De nieuweling breekt met dat concept. Niet langer is de Innova namelijk een Hilux-broertje. Het nieuwe model staat namelijk op een versie van Toyota's GA-C-platform, dat ook onder de Corolla, Corolla Cross en C-HR zit. De 4,76 meter lange nieuwkomer heeft een wielbasis die met 2,85 meter groter is dan die van zijn platformbroeders. Voorin dus geen in lengte geplaatste krachtbron meer, maar een dwarsgeplaatste 2.0 viercilinder die met of zonder hybridetechniek verkrijgbaar is. Met de Innova EV Concept blikte de Indonesische tak van Toyota overigens al vooruit op een geëlektrificeerde Innova. De reguliere variant schopt het tot 174 pk en 205 Nm, de hybride heeft een 152 pk sterke 2.0 die bijstand krijgt van een 113 pk sterke elektromotor die hem een systeemvermogen van 186 pk oplevert.

De Toyota Kijang Innova Zenix heeft - afhankelijk van de gekozen versie - een 9- of 10-inch  infotainmentscherm en een digitale klokkenwinkel. Met zijn verschijningsvorm lijkt de Innova enigszins het midden op te zoeken tussen een SUV en een MPV-achtige. Wij zien toch voornamelijk een SUV. Het model heeft onder meer kunststof wielkastranden. Net als voorheen biedt de Innova dankzij drie zitrijen plaats aan maximaal acht inzittenden.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (43) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.