Toyota Highlander vernieuwd

Toyota Highlander Hybrid
Toyota is bezig zijn voorsprong te verstevigen wat betreft hybride aandrijving. De Prius krijgt gezelschap van de Highlander met hetzelfde Hybrid Synergy Drive-systeem.

Toyota is bezig zijn voorsprong te verstevigen wat betreft hybride aandrijving. De Prius krijgt gezelschap van de Highlander met hetzelfde Hybrid Synergy Drive-systeem.

In Amerika is de Toyota Prius niet alleen erg succesvol, hij verdiende er bovendien de titel van Amerikaanse auto van het jaar 2004. In Detroit onthulde Toyota de Highlander Hybrid, de eerste zevenpersoons hybride SUV. Hij is uitgerust met de tweede generatie Hybrid Synergy Drive, hetzelfde systeem als in de nieuwe Prius. De Highlander is overigens Toyota's bestverkochte SUV en valt in het Amerikaanse middensegment.
De nieuwe versie is uitgerust met een 3,3-liter 24-kleps VVT-i V6 met die wordt aangevuld met een elektromotor. De hybride aandrijving levert in totaal 270 pk. Toyota claimt dat de Highlander Hybrid de zuinigste SUV is in zijn klasse en dat hij een actieradius heeft van 965 km op één volle tank benzine. Hij valt dan ook in de (Amerikaanse) termen van een Super Ultra Low Emission Vehicle (SULEV).
De auto komt tegen het eind van dit jaar als 2005-model op de markt en zal zijn uitgerust met voorwielaandrijving, terwijl elektrisch geregelde, intelligente vierwielaandrijving (4WD-i) een optie zal zijn. Die versie is uitgerust met elektromotoren voor en achter die vermogen afgeven aan alle vier wielen. Ook VDM behoort tot de standaarduitrusting. Dat Vehicle Dynamic Management-systeem merkt aan de hand van sensoren wanneer er stabiliteitsproblemen zijn en corrigeert de situatie met een combinatie van remmen en gas terugnemen. Verder heeft de Highlander Hybrid een bandenspanningwaarschuwingssysteem en is een zij airbag aan de bestuurderskant een optie, net als gordijnairbags voor de tweede zitrij. De passagiers voor de derde zitrij krijgen gemakkelijk toegang via zogenaamde walk-in treeplanken en een verschuifbare stoel op de tweede rij. De derde rij kan plat worden neergeklapt in de vloer voor meer bagageruimte; de tweede rij is asymmetrische (60/40) neerklapbaar, de rugleuningen kunnen worden neergeklapt en ook naar voren worden opgevouwen.
Het exterieur krijgt een facelift met een nieuwe grille en bumper en Led-lampen achter. Bovendien wordt de Hybride geleverd op 17-inch aluminium wielen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.