Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Toyota GR86 onthuld

Deze komt wél naar Europa!

112
Toyota GR86
Toyota GR86Toyota GR86Toyota GR86Toyota GR86Toyota GR86Toyota GR86Toyota GR86Toyota GR86Toyota GR86
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
5 april 2021 om 08:25
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Deze geheel nieuwe Toyota GR86 is -je raadt het al – de opvolger van de GT86. In een wereld vol EV’s en SUV’s blijft de sportcoupé trouw aan het traditionele pretrecept van z’n voorganger. En ja: hij komt ook naar Europa!

Highlights:

  • Opnieuw tweelingbroertje Subaru BRZ
  • Viercilinder boxermotor nu 2,4-liter groot
  • Komt ook naar Nederland en België

De Toyota GR86 is in één oogopslag herkenbaar als de opvolger van de GT86. De basisvorm van de carrosserie is zelfs min of meer gelijk. Kijkend naar de daklijn, de zijruitpartij en de vouwen over het dak zouden we zelfs hebben gegokt op een stevige facelift, maar Toyota benadrukt dat de GR86 volledig nieuw is.

Toyota GR86

Toyota GR86

Met een lengte van 4.265 mm is de GR86 net even langer dan de GT86, die het bij 4.240 mm hield. Ook de wielbasis groeide iets, van 2.570 mm naar 2.575 mm. Het gewicht nam toe, maar met een verschil van 32 kg voor een totaal van 1.270 kg doet de Toyota GR86 het op dat vlak nog steeds heel netjes.

Daar komt bij dat het vermogen een stukje hoger uitpakt dan voorheen. Daarmee beantwoordt Toyota eindelijk aan dé grote klacht over de voorganger, die het in alle gevallen bij 200 pk hield. Voor de Europese versie noemt Toyota formeel nog geen vermogenscijfers, maar voor de BRZ werd eerder 231 pk beloofd. Nog steeds geen schokkende hoeveelheid, maar wel genoeg om de 0-100-tijd te doen slinken van 7,4 naar 6,3 seconden.

Opgeboorde boxer

De Japanners (de boxermotor is natuurlijk meer de expertise van Subaru) krijgen dat niet voor elkaar met een modieuze turbo, maar simpelweg door de viercilinder wat op te boren. In plaats van een tweeliter huist er nu een 2,4-liter grote boxer onder de motorkap. Deze door Toyota D-4S gedoopte motor wordt af fabriek gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een zestraps automaat, waarbij dit uiteraard bij uitstek de auto is om voor de handbak te gaan.

Toyota GR86

Toyota GR86

De kracht van de GT86 was z’n leuke stuurgedrag. Toyota belooft dat de auto op dit punt nog eens is verbeterd, onder meer door de torsiestijfheid met 50 procent te verhogen. Ook is het dak nu van aluminium, wat het zwaartepunt nog wat verder naar beneden brengt.

Minimaal verschil met BRZ

We haalden ‘m al even aan: de in Japan reeds voorgestelde nieuwe Subaru BRZ. Die auto is opnieuw grotendeels gelijk aan de Toyota-versie en dus kan ook het uiterlijk van de GR86 geen verrassing meer worden genoemd. Aan de voorzijde blijft het verschil nu zelfs beperkt tot een anders ingedeelde voorbumper, terwijl de Subaru en de Toyota eerder tenminste nog een andere led-signatuur in de koplampen kregen.

Net als de Subaru oogt de GR86 rondom wat dikker dan voorheen, dankzij stevig uitgeklopte wielkasten en een stoere ‘kieuw’ direct achter de voorste wielkast. De grootste designrevolutie vindt plaats aan de achterkant. Verschillen met de Subaru BRZ zijn er opnieuw nauwelijks, maar met een ducktail-achtig kneepje in de klep, een nieuwe vorm voor de achterlichtunits en een naar de bumper verhuisde kentekenplaat is de GR86 hier wel meteen te onderscheiden van de GT86.

Sportieve sfeer

Het dashboard is net even anders, maar behoudt z’n functionele uitstraling. Het gaat bij de GR86 niet om luxe of design, maar om een fijne zitpositie, een sportieve sfeer en natuurlijk vooral het rijden. Het sportieve stuur lijkt alvast een prettig ding. De rest van het dash is rechtlijnig en traditioneel van opzet, met een vrij fors touchscreen en een digitaal instrumentarium.

Toyota GR86

Toyota GR86

Van GT naar GR

Tot slot kan ook de naam niet onbesproken blijven. Het ‘GR’ in GR86 staat natuurlijk voor Gazoo Racing, de racetak die z’n initialen ook afstaat aan de Toyota GR Supra en de Toyota GR Yaris. Daarmee past de op zichzelf staande GR86 mooi in dat rijtje, terwijl de ‘86’ het verband met voorgangers GT86 en de Corolla AE86 uit de jaren tachtig duidelijk maakt. Officieel is het trouwens ‘Toyota GR 86’, maar omwille van de vindbaarheid laten wij die spatie achterwege.

De Toyota GR86 komt naar Europa en dus ook naar Nederland en België. Meer dan dat weten we op dit moment nog niet, want Toyota bewaart introductiedata en prijzen voor een later moment.

  • Lees meer over supercars en sportscars
Toyota Supercars & Sportscars

PRIVATE LEASE Toyota

INFO
Toyota Aygo
Toyota Aygo
Toyota Aygo
€ 269
Bekijk nu ⟩
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
€ 329
Bekijk nu ⟩
Toyota Yaris Cross
Toyota Yaris Cross
Toyota Yaris Cross
€ 399
Bekijk nu ⟩
Toyota Corolla
Toyota Corolla
Toyota Corolla
€ 455
Bekijk nu ⟩
Toyota C-HR
Toyota C-HR
Toyota C-HR
€ 495
Bekijk nu ⟩
Toyota RAV4
Toyota RAV4
Toyota RAV4
€ 599
Bekijk nu ⟩
Toyota Corolla Cross
Toyota Corolla Cross
Toyota Corolla Cross
€ 599
Bekijk nu ⟩
Toyota Camry
Toyota Camry
Toyota Camry
€ 725
Bekijk nu ⟩
Toyota Supra
Toyota Supra
Toyota Supra
€ 1.039
Bekijk nu ⟩
Toyota Highlander
Toyota Highlander
Toyota Highlander
€ 1.115
Bekijk nu ⟩
Toyota in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Toyota Corolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Sol / AUTOMAAT / CLIMA / CRUISE / ALU VELGEN / 7-PERSOONS / APK 2023

    Toyota Corolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Sol / AUTOMAAT / CLIMA / CRUISE / ALU VELGEN / 7-PERSOONS / APK 2023

    • 2005
    • 333.277 km

    € 3.999

    Toyota Auris 1.8 Hybrid Energy Plus

    Toyota Auris 1.8 Hybrid Energy Plus

    • 2019
    • 40.540 km

    € 20.950

    Toyota RAV4 2.5 HYBRID DYNAMIC NAVIGATIE.GARANTIE TOT 02-2031* Carplay.Adaptieve Cruise.Camera.

    Toyota RAV4 2.5 HYBRID DYNAMIC NAVIGATIE.GARANTIE TOT 02-2031* Carplay.Adaptieve Cruise.Camera.

    • 2021
    • 13.826 km

    € 40.900

Meer Toyota occasions

Lezersreacties (112) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota specificaties
  • Toyota occasions
  • Toyota video's
Advies en informatie
  • Toyota tests
  • Toyota gebruikersreviews
  • Toyota index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer
Test: Toyota GR Supra iMT

Test: Toyota GR Supra iMT

53

Niet zo lang geleden maakte we kennis met de nieuwe Toyota GR86, maar tijdens dat event hebben...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    32
    • 29 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235 km

    Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235...

    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld, Tesla Model 3 in top 10

    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld,...

    223
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    136
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota RAV4 subtiel verbeterd

    Toyota RAV4 subtiel verbeterd

    63
    • 22 juni 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    32
    • 29 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235 km

    Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235...

    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld, Tesla Model 3 in top 10

    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld,...

    223
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    136
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota RAV4 subtiel verbeterd

    Toyota RAV4 subtiel verbeterd

    63
    • 22 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden