Toyota FunCruiser (1994) - Liefhebber Gezocht

De eerste RAV4 van hier

Toyota FunCruiser Liefhebber
Toyota FunCruiser LiefhebberToyota FunCruiser LiefhebberToyota FunCruiser LiefhebberToyota FunCruiser LiefhebberToyota FunCruiser LiefhebberToyota FunCruiser Liefhebber

De eerste generatie van de inmiddels wereldwijd gigantisch populaire Toyota RAV4 werd in Nederland geleverd als de FunCruiser. Daarvan staat er nu een in ons occasionaanbod die er wel heel goed uitziet: een buitenkansje.

De huidige Toyota RAV4 van de vijfde generatie kwam eind 2018 op de markt en doet het in Nederland - maar vooral ook wereldwijd - hartstikke goed. De auto profiteert niet alleen van de populariteit van het SUV-segment, maar wint met zijn zuinige hybride-aandrijflijn menig liefhebber van ratio voor zich. Dat zal de occasion waarvoor we vandaag een liefhebber zoeken niet gauw lukken. Vierwielaandrijving, een 'grote' motor en een relatief onpraktische carrosserievorm maken van de FunCruiser niet zozeer een makkelijk verdedigbare aankoop. Toch overtuigen we je er graag van dat het ook een verre van onverstandige is.

Goed: al te zuinig zal de Toyota FunCruiser door zijn 4×4 en 2-literblok niet zijn en of je er met vier personen en flink wat bagage redelijkerwijs een lange vakantierit mee kunt maken, durven we te betwijfelen. Anderzijds is de FunCruiser met 1.150 kg schoon aan de haak bepaald geen zwaargewicht en moet je door die vierwielaandrijving ook buiten de gebaande paden genoeg lol kunnen beleven. Bovendien levert die 2-liter-met-injectie wel mooi 129 pk, waardoor de Toyota maar iets meer dan 10 seconden nodig heeft om de 100 km/h aan te tikken.

Dat doet de toch alweer 28 jaar oude FunCruiser vast en zeker nog met veel plezier voor je, want de Toyota-motoren uit deze periode staan bekend als eindeloos betrouwbaar. Reken er maar op dat je als eigenaar van deze auto dan ook regelmatig kaartjes van handelaren onder je ruitenwisser krijgt die hem met alle liefde voor je exporteren naar een Afrikaans land.

Dubbel kanteldak

Je zou overigens pas de tweede eigenaar van deze FunCruiser zijn, want alleen degene die de Japanner in 1994 - het eerste jaar dat de RAV4 op de markt was - bij een Nederlandse Toyota-dealer aanschafte, ging je voor. Die móét hem wel in een garage hebben gestald, want hij ziet er nog uit om door een ringetje te halen - zowel vanbuiten als vanbinnen. De FunCruiser is door de aanbieder keurig gepoetst, heeft een lekker kleurtje en lijkt geheel vrij van beschadigingen. Aan de binnenzijde zien we alleen een ietwat vermoeide bestuurdersstoelwang, maar dat is hem vergeven. Zelfs de wielmoeren en het hang- en sluitwerk van de deuren zijn nog vrij van vliegroest.

Je begrijpt: met oreren over deze FunCruiser kunnen we nog wel even doorgaan. Niet alleen door de staat waarin hij verkeert, maar ook door de vele leuke details. Wat te denken van het dubbele kanteldak? En die speelgoedautoproporties? Afijn. De JL-ZZ-32 heeft 136.844 kilometer gelopen, hoeft pas eind volgend jaar weer voor de apk, staat te koop in Ingen (provincie Utrecht) en moet €5.950 opleveren. Een prima prijs voor een liefhebber, dunkt ons. Die kan dan gauw op zoek naar een setje originele vloermatten om hem af te maken.

Toyota FunCruiser Liefhebber

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens