‘Toyota, FCA, Honda en Mitsubishi gaan Trumpchi verkopen’
Next level rebadgen
Het leven van de Chinese Trumpchi GX4 neemt een interessante wending. Niet alleen Toyota, maar ook Mitsubishi, Honda en Fiat Chrysler zouden plannen hebben om een versie van het model te gaan aanbieden.
Dat Toyota met de Trumpchi aan de haal zou gaan, lag al in de lijn der verwachtingen. De compacte cross-over van fabrikant GAC is er ook als EV en is daarmee voor Toyota een mooie kans om snel met een elektrisch model op de Chinese markt te komen.
De Chinese overheid scherpt de regels op uitstootgebied rap aan, waardoor autofabrikanten bijna worden verplicht om met een aantal zogeheten ‘New Energy-Vehicles’ te komen. Dat is dan ook de reden dat Mitsubishi met een versie van de GX4 komt, de Eupheme. Die komt er niet alleen als EV, maar ook als plug-in hybride.
Volgens AutoNewsChina blijft het daar echter niet bij. Een Chinees onderzoeksbureau zou boven tafel hebben gekregen dat ook FCA en Honda in overleg zijn met GAC. Zij zouden opteren voor hybride versies zonder stekker.
De verschillende versies van de Trumpchi GX4 zouden qua uiterlijk nagenoeg identiek zijn en dat wordt bevestigd door de al gepresenteerde Toyota en Mitsubishi. Zelfs het GAC-logo op de neus blijft gewoon intact, alleen op de achterkant valt te lezen welk bedrijf de auto heeft geleverd. Wel wijkt de neus van de elektrische versie (foto 1) klaarblijkelijk af van die van de PHEV- en benzinevarianten.
Als het project doorgaat zoals AutoNewsChina voorspelt, vinden we binnenkort in China één van de meest gevarieerde rebadge-projecten uit de geschiedenis. We warmen vast op voor een uitgebreide editie van ‘De Tweeling’.