Toppers & floppers 2013: Roy Kleijwegt

Jaguar F-type
Radical SR3 SLMercedes A 45 AMGAlfa Romeo 4CSnelheidscontrole (foto ANP)Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic - A
Wat was er helemaal goed in 2013 en waar werd de plank volledig misgeslagen? De AutoWeek-redacteuren geven hun ongezouten mening over autojaar 2013. Vandaag: Roy Kleijwegt.

Top 1: Jaguar F-Type

Soms is alles perfect. Het weer. De auto. De wegen. De stilte op de weg. De omgeving. Twee dagen met een F-type, zowel met de V6 als de V8, door Navarra knallen was de automotive hemel. De wegen waren breed en overzichtelijk, de Jaguar is een verrukkelijke auto. Zalig.

Top 2: Radical RS3 SL

Moeilijk om te kiezen, maar puur omdat de locatie van de Jag zoveel mooier was, gaat dit naar plek 2. Rijden met een Radical op het circuit is simpelweg weergaloos. Power, grip… De kriebel iedere keer als je opschakelt met die sequentiële racebak. PDK is er niets bij. Je moet het hebben meegemaakt om het te snappen.

Top 3: Mercedes A45 AMG

En niet zozeer vanwege de auto (waar ik erg enthousiast over ben!) maar vanwege de plek waar ik hem reed. Bilsterberg. Een nieuw circuit vlak bij Nederland, dat waanzinnig vet is. Breed, hoogteverschillen, blinde bochten. Supergaaf. Deze video geeft het beste beeld, vooral de nose-cam vanaf ronde 2!

Flop 1: Alfa Romeo 4C

En voordat iedereen nu weer in de gordijnen springt: ik had het ook liever anders gezien. En nee, de 4C is geen slechte auto. Maar hij had in mijn top drie moeten staan. En ik ben boos dat dat niet zo is. ik begrijp gewoon niet waarom Alfa niet heeft durven doorzetten en er zo'n relatief brave auto van heeft gemaakt. De balans is top, het chassis is top. Het uiterlijk is zalig. Maar de motor is veel loom en de smalle bandjes voor maken hem braaf onderstuurd. Alsof ze hem bewust hebben kleingehouden omdat er nog een dikkere versie komt.

Dit is geen designfout, maar een keuze. Bij de introductie waren veel Alfisten niet te spreken over mijn oordeel. Maar het zijn feiten. De auto ziet er in het echt zó briljant uit… Ik wil het ook anders! Dat hij voelt als een Alfa. Brutaal, wild, hitsig… Ik heb ooit mijn eigen vader in een Alfa GT gepraat. Dat was een Alfa! Dan het goede nieuws: er valt gemakkelijk iets aan de toen: even langs Savali om die 1.750-motor aan te pakken en grotere banden erop aan de voorkant. Dat scheelt waarschijnlijk enorm. De potentie is er.

Flop 2: Flitsen, flitsen

En ja hoor, weer een nieuw record. Boetes, boetes. De meeste boetes ter wereld. En ze zijn ook nog eens goed omhoog gegaan. En dat met een staatssecretaris die ooit tegen nutteloos flitsen tekeer ging. En wat doet hij zelf? Boetes verhogen. Pfff. Gelukkig is er Flitsmeister. De beste app ooit.

Flop 3: Toyota Auris Touring Sports Hybrid

Nee sorry. Ik was er ineens klaar mee. Uiteraard verkoopt de auto als een dolle en gezien de kostenbesparing die het zakelijke rijders oplevert, kan je het die mensen moeilijk kwalijk nemen. Maar het blijft treurig dat belastingmaatregelen ons zo in de richting van bepaalde auto's duwen. En voor wie het nog steeds onzin vindt dat veel huidige Toyota's log en saai zijn (vooral Toyota-rijders met cognitieve dissonantie): de hoogste ontwikkelingsbaas van Toyota gaf onlangs zelf aan dat ze qua 'driving dynamics' en 'weight reduction' fors achterlopen op de concurrentie. En dat ze daar snel wat aan gaan doen. De goedrijdende FCV biedt hoop, ook voor de vierde generatie Prius.

Lezersreacties (70)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.