Toyota: drie platforms voor alle modellen

Toyota-showroom in Tokio | Foto: ANP/AFP
Drie verschillende platforms zijn in basis genoeg voor het complete gamma van Toyota en Lexus. Dat liet Mitsuhisa Kato, de hoofd ontwikkeling en executive vice president van Toyota Motor Corporation, vanochtend weten aan een groep journalisten in Tokio, waaronder AutoWeek.

Toyota gaat een extreme vereenvoudiging van R&D doorvoeren voor het complete gamma en Kato gaf toelichting over het hoe en waarom. Voortaan worden auto's niet per model maar per 'groep' ontwikkeld zodat er op gebieden als technische ontwikkeling, de (onderdelen)distributie en de betrouwbaarheid forse verbeteringen en besparingen kunnen worden bewerkstelligd.

Dit is onderdeel van Toyota New Global Architecture of TNGA, waar we dinsdag al kort over schreven. Dit nieuwe beleid heeft grote consequenties voor alle toekomstige modellen van Toyota en Lexus. Het doet wat denken aan wat Volkwagen al eerder heeft ingevoerd met hun MQB-techniek, maar lijkt wat veelomvattender dan dat.

Vaker gelijke onderdelen

De basistechniek van zoveel mogelijk modellen zal gelijk worden getrokken zodat er vaker van gelijke onderdelen gebruik gemaakt kan worden. De 'koets', specificaties en onderstelafstemming van verschillende modellen kunnen vervolgens per werelddeel worden ontwikkeld.

Als voorbeeld noemt Kato het gebruik van airbags. "Op dit moment zijn dat tot wel 50 verschillende modellen voor dezelfde locatie in een auto. Als we de heuppositie van de chauffeur in zo veel mogelijk auto's gelijk kunnen schakelen, kunnen we terug naar tien airbags voor ons hele gamma. De besparingen van zo'n operatie zitten op alle niveau's. Ontwerp, ontwikkeling, testen, distributie... Maar ook zaken als veiligheid en betrouwbaarheid hebben baat bij minder verschillen."

Kato onderkent dat Toyota de laatste jaren wellicht op een fout spoor zat, en dat dat de reden is dat dit nieuwe beleid wordt ingevoerd. "Noem het de prijs van succes. Het ging zo goed van 2000 tot 2010, dat we misschien zaken uit het oog zijn verloren. Onze auto's werden te zwaar, we deden te veel verschillende dingen zonder onderling overleg, met modellen die stuk voor stuk los van elkaar werden ontwikkeld. Misschien hadden we te veel oog voor puur de winst. Dat gaan we nu aanpakken met TNGA. Op een efficiëntere manier nog betere auto's maken."

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.