Toppers & floppers 2013: Marco Gorter
Top 1: Ford Fiesta ST
Met grofweg 200 pk steek je in het B-segment bepaald niet boven het maaiveld uit. Zowel de Peugeot 208 GTI, Renault Clio RS als de Fiesta ST hebben het, hoewel die laatste alleen bij overboost. En toch is de Ford zoveel leuker dan de andere twee. Hoe dat komt? Omdat de Fiesta het simpel houdt. Veel uiterlijk vertoon, een uitlaatsound die op het randje van goede smaak balanceert en een simpele handbak. Oh, en een knetterhard onderstel dat op de grens weliswaar niet zo perfect is als de Renault, maar veel losser aan de achterkant. Dat maakt 'm tot de betaalbaarste adrenalinemachine van het jaar.
Top 2: Goodwood Revival
Voor wie het niet kent: Revival is een driedaags festival in Engeland waarbij zowel auto's als entourage geheel in de stijl van de autoracerij uit de jaren 50 en 60 zijn. De meest exclusieve klassiekers die tot het uiterste gepusht worden, drie dagen lang letterlijk benzine snuiven. Ja, het is even een drempel om naar Engeland te rijden maar na een eerste bezoek dit jaar durf ik te beweren dat je er geen spijt van krijgt. Die eerste keer dat er een stuk of twintig carburatiemotoren met de gasklep volledig open over het rechte stuk komen denderen vergeet je nooit meer.
Top 3: Chevrolet weg uit Europa
Laat ik dat even uitleggen: in principe vind ik het betreurenswaardig als een automerk verdwijnt. Daihatsu is niet een merk waar ik pikant van ga dromen, maar toch steekt het dat het er niet meer is. Concurrentie zorgt er immers voor dat automerken scherp blijven. Maar Chevrolet concurreerde met een ander GM-merk: Opel. Dat moest daarom hoger in de markt om ruimte te maken voor de Koreaanse zuster. Kortom: het werd in een positie gemanoeuvreerd waar het niet bepaald gedijde. Als Chevrolet hier vertrekt, kan Opel weer doen waar het goed in is: kwalitatief goede auto's bouwen zonder het geforceerde premium-geneuzel.
Flop 1: (Kleine) cross-overs
De meest zinloze trend ooit. Van alles kruisen zodat je een auto krijgt die minder goed rijdt, zwaarder en duurder is dan wat er reeds gevoerd wordt. En lelijker, want stiekem zijn de Peugeot 2008, Renault Captur en Chevrolet Trax natuurlijk allemaal rijdende gedrochten. Alles voor de stoere uitstraling. Die vervolgens niet waar wordt gemaakt, want vierwielaandrijving zou te duur worden.
Sorry hoor, maar zijn we dan zo geobsedeerd door uiterlijk vertoon dat een kleine stationwagon niet goed genoeg meer is? Of is het een bijkomend effect van de vergrijzing dat we opeens allemaal een hoge zit moeten hebben?
Flop 2: Mercedes GLA 45 AMG en Audi Q3 RS
Zie nummer 1, maar verdienen wegens vergaande lachwekkendheid een eigen kopje. Kom op zeg.
Flop 3: 0% bijtelling-rage
Afgelopen november werd er maar liefst 34,3 procent meer verkocht in autoland dan in dezelfde maand vorig jaar. Klinkt als goed nieuws, maar eigenlijk is de oorzaak een beetje bedroevend. De reden voor die stijging is dat iedereen nog snel z'n Mitsubishi Outlander PHEV op kenteken wil hebben, zodat ze er de komende jaren goedkoop bij rijden.
Niemand wist nog hoe-ie reed en of-ie wel echt zuinig is in de praktijk Maar dat maakte allemaal niet uit, 11.000 gegeven paarden moet je niet in de bek kijken. Wat mij betreft hét bewijs dat autoliefde in ons land grotendeels is weggesneden met het mes der bijtelling.
Lees ook

Alfa Romeo: 'Hoe moet ons nieuwe elektrische model heten?'

Parkeren in Tilburg: duur in het centrum

Opel Corsa (1995) - Liefhebber Gezocht

Kunstmatige intelligentie tekent nieuwe (populaire) auto's

Importeurs werken opgebouwde tekorten weg

Elektrische Caterham in aantocht: meer dan elektrische Seven
Lezersreacties (63) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.