Toppers en Floppers 2012: Michiel Willebrands
Top
1. Opel Adam
Ik weet niet helemaal zeker waarom ik de Opel Adam in de lijst van hoogtepunten opneem – ik heb 'm nog nooit in het echt gezien, laat staan gereden - maar ik kan de lef van Opel om met zo'n eigenwijs karretje op de markt te komen wel waarderen. Hij (of zij?) past helemaal in het huidige tijdsbeeld; klein, hip, individualistisch en een tikkie 'premium'. Kanttekening: hoe leuk ik de Adam ook vind en hoe zeer ik het Opel ook gun, ik vrees dat deze auto niet gaat zorgen voor de zo gewenste successen.
2. De terugkeer van GTO
Een tijdschrift in de markt zetten terwijl Nederland massaal lijkt te ont-tijdschriften, het getuigt van moed. GTO reïncarneert in 2013, nadat het 'magazine over topprestaties' (zoals de ondertitel luidde) in 2009 noodgedwongen moest stoppen door gebrek aan advertentie-inkomsten. Hoewel de adverteerders anno 2012 nog steeds niet massaal in een slaapzakje voor de poort liggen, gaan we er in 2013 toch weer vol voor met z'n allen. Omdat we zeker weten dat we met GTO de autoliefhebbers met benzine in hun aderen een groot plezier doen.
3. Road trip door de VS per Dodge Challenger
Het was niet m'n eerste en zeker ook niet m'n laatste road trip door de VS maar de reis die ik afgelopen zomer samen met m'n vriendin maakte van San Francisco naar New Orleans was er niet minder speciaal om. Er begint zo langzamerhand een traditie te ontstaan dat ik als vervoermiddel voor een Dodge kies. In 2010 reed ik er een RAM 1500 en een Charger, dit jaar een Challenger. Een zwarte. Geeft je reis toch wat meer cachet dan een tocht per Nissan Versa, om maar eens wat te noemen. Probleempje: volgens mij ben ik inmiddels wel door de stoere Dodges heen…
Flop
1. Afschaffing van de mrb-vrijstelling voor oldtimers
Het laatste woord is er gelukkig nog niet over gezegd maar het feit dat onze regering voornemens is om de mrb-vrijstelling voor oldtimers per 2014 op te heffen, stemt mij en menig oldtimerbezitter niet vrolijk. 'Dank' is verschuldigd aan de afgeragde 190D's en 200/300D's, die massaal hier naartoe worden gehaald om goedkoop dagelijkse kilometers mee te nagelen. Mochten de plannen ongewijzigd worden overgenomen, zou ik per 2014 zo'n 1.900 euro per jaar mrb moeten aftikken voor m'n '78-er Chevrolet Malibu op lpg…
2. BMW 3-serie GT
Over smaak valt niet te twisten maar wie beweert dat de BMW 3-serie GT een designtoppertje is, moet zich toch eens even laten onderzoeken. Wat bezielt BMW om een compact vervolg te geven aan de toch allesbehalve succesvolle 5-serie GT? Je gaat óf voor een 3-serie Touring of voor een X1 – over designtoppertjes gesproken. Neem dan een X3. Dat BMW meer in z'n mars heeft dan zo'n rijdend compromis als de 3-serie GT, bewijzen ze met de schitterende 4-serie Coupé.
3. Het einde van Maybach
Moet ik dit nu onder de diepte- of hoogtepunten scharen? Toch maar de eerste categorie; het verdwijnen van een automerk is gewoon een slechte zaak. Ik vrees dat er na Maybach (en Saab) nog meer serieuze merken zullen sneuvelen – om over kleine autobouwers als Heynsdyk en fabrieken zoals Ford Genk nog maar te zwijgen. Dat Maybach al vanaf het begin aan een moeizaam tweede leven bezig was en dat de auto's veel te veel op opgedirkte S-klasses leken, zorgde ervoor dat het einde niet als een verrassing kwam.