Toppers en Floppers 2012: Cornelis Kit

Tesla Model S
Infiniti Emerg-eAlan Mulally kust 1.0 EcoboostCrashtest Subaru XVLaadpalenLuc Vranken
Het einde van het jaar is aangebroken en dus is het traditioneel tijd voor de lijstjes. Wegens het uitblijven van de Apocalyps krijgen onze redacteuren toch nog de kans om hun visie te geven op het auto-jaar 2012. Wat hadden we niet willen missen en waardoor hadden we liever gewild dat de aarde toch maar was vergaan? De zes van Cornelis Kit.

Top

1. Tesla Model S

Het zat er al een tijdje aan te komen, maar eindelijk was er in 2012 dan toch die eerste keer: op pad met de Tesla Model S, en dan meteen ook maar lekker de Duitse Autobahn op. De mannen uit Sillicon Valley hebben optimaal gebruik gemaakt van alle vrijheden die elektrisch rijden heeft te beiden. Alles klopt aan deze auto, wat zit-ie doordacht in elkaar! En dan eigenlijk ook nog 'ns on-Amerikaans goed afgewerkt. Rijden maar, electric fantastic!

2. Infiniti Emerg-e

Eigenlijk was het een door de Britse overheid gesubsidieerd onderzoeksproject, maar het resultaat blijkt een feestje: de Infiniti Emerg-e. Z'n onderstel deelt-ie met de Lotus Evora, met de wegligging zit het dan ook wel snor. Twee scherp reagerende elektromotoren met een gezamenlijk koppel van 1000 Nm en een torque vectoring-differentieel zorgen voor de rest. Pret verzekerd!

3. Opkomst driecilinders

2012 was het jaar van de fatsoenlijke volwassen driecilinders. Ford heeft de driepitter ook in het C-segment salonfähig gemaakt en het D-segment ligt op de loer. Ere wie ere toekomt. Maarrr … de eerste kilometers met een driecilinder van BMW hebben een nog grotere indruk achtergelaten. Wat loopt die Beierse machine voorbeeldig.


Flop

1. Subaru XV

Het dapper weerstand biedende Subaru kon altijd op mijn sympathie rekenen met z'n eigenwijze techniek. Boxermotoren, vierwielaandrijving, dat werk. Lekker tegen de stroom in, en gewoon volhouden. Jarenlang het WRC gedomineerd, dat dwingt respect af. Maar eigenwijs kun je ook overdrijven en dat laten de Japanners helaas zien met de XV. Ik ben er klaar mee.

2. Laadpaal-problematiek

Februari 2011: stichting e-laad biedt de mogelijkheid om een laadpaal in m'n straat te plaatsen. Binnen twee weken zijn de formaliteiten met de stichting afgerond, lekker vlot en efficiënt. Daarna is de gemeente aan zet. Al na een paar maanden verdwijnt de hoop om snel aan de stekker te kunnen, en terecht. Pas in september 2012 staat er een werkende paal, en dan ook nog 'ns een straat verderop.

3. Afscheid Luc Vranken

Het vertrek van AutoWeek-icoon annex carpoolmaatje Luc Vranken. Ik praat nu maar wat in mezelf tijdens ochtend- en avondspits.

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.