Toen diesel nog de toekomst had: rijden met Mercedes SLK 320 CDI Triturbo en SL 400 CDI Biturbo

Prototypes met dieselpotentie

Mercedes SLK 320 CDI en Mercedes SL 400 CDI
AutoWeek 18 2005
AutoWeek 18 2005

Je leest het in AutoWeek 18 2005

Een Mercedes SLK 320 CDI V6 Triturbo en een SL 400 CDI V8 Biturbo ... nee, die zijn er inderdaad nooit officieel geweest. Maar twintig jaar geleden leek het er toch echt op dat Mercedes-Benz dacht aan een sportief open dieseloffensief. Wij konden zelfs rijden met de twee in maart 2005 op de Salon van Genève gepresenteerde prototypes.

Het is nu ondenkbaar, een diesel in een roadster, maar 25 jaar geleden had de cabrio met dieselmotor al zijn intrede gedaan. In de wat normalere huis-tuin-en-keukencabrio’s welteverstaan. Audi zette de volgende stap en hing in 2007 zelfs een TDI in een TT Roadster. En roadsters zijn wel sportieve cabrio’s, wat aangeeft hoeveel potentie fabrikanten de zelfontbrander in die dagen toedichtten. Dat ging bij Audi zelfs zover dat we in 2008 naar Miami vlogen om met de Audi R8 V12 TDI Le Mans concept op de openbare weg te rijden! Kijk deze video er nog maar even op na. BMW kwam niet in de verleiding en lepelde nooit een diesel in een Z4; Mercedes-Benz keek nog even de kat uit de boom en kwam pas in 2011 met een SLK 250 CDI. Maar een zelfontbrander als krachtbron in een SLK of SL, die had er voor de eerste al eerder kunnen zijn en voor de tweede stond hij ook op de nominatie. Want in 2005 presenteerde Mercedes-Benz beide als dieselgestookt prototype. De SLK had zelfs een experimentele motor met drie turbo's, de SL had een V8 met twee turbo's die later ook in de S-klasse zou komen. 

Mercedes SLK 320 CDI V6 Triturbo prototype

Mercedes-Benz SLK 320 CDI, het prototype deed het met 3 turbo's. Iets wat later overigens bij BMW wel leverbaar was. Sterker nog, het merk bracht zelfs een diesel met vier turbo's. Maar niet in roadsters.

Mercedes SL 400 CDI prototype

De kansen op de komst van een Mercedes-Benz SL 400 CDI werden in 2005 ingeschat op fifty-fifty. Het kwam er dus nooit van.

Een diesel met drie turbo’s kwam er uiteindelijk niet voor de SLK, maar later achtte Das Haus de tijd wel rijp voor een SLK met viercilinder CDI. En de SL met diesel, dat was toch nog een stap te ver. Maar dat het best goed reed, lees je in bijgevoegde pdf die je als ingelogde gebruiker gratis kunt downloaden. 

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.