Tijdreis: Tien jaar geleden op de site!
Exact tien jaar geleden moesten we afscheid nemen van een grote Amerikaan, de Cadillac Seville. Duidelijk een auto met een andere insteek dan we in Europa gewend waren. In 2005 zou de geheel nieuwe STS gereed staan om het stokje over te nemen.
Er was ook autonieuws afkomstig van de andere kant van Het Kanaal. Land Rover gaf z'n Freelander een opfrisbeurtje. We zagen een softroader die wat details van z'n luxueuze grote broer, de Range Rover, over zich heen kreeg gestort. Moderne bumpers, koplampen en grille sierden nu ook de kleinste Land Rover. Ook in het interieur veranderde het een en ander. Het nieuwe dashboard zag er beduidend frisser uit, en dat kon de destijds al iets gedateerde Engelsman wel gebruiken.
Hyundai had van z'n Getz een actiemodelletje gepresenteerd. De voorganger van de i20 kreeg onder de noemer Chic een met leer bekleed stuur, verwarmbare buitenspiegels, elektrisch bediende ruiten rondom, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en een lekker geluidssetje meegeleverd.
We leerden verder dat Peugeot de 807 in de aanbieding deed. De Franse kolos zakte over de gehele linie met honderden euro's in prijs. De reden? Het apparaat was niet meer zo in trek, en Peugeot trachtte met een prijsverlaging weer wat klanten naar de showrooms te krijgen.
Dat het wat autonieuws betreft een rustige week was is duidelijk. Nissan haalde onze internetsite door te melden dat de Micra voortaan met een 82 pk sterk dieseltje te krijgen was. Daarmee was het maar liefst de negende motorvariant die de Japanners van de Micra in de showroom hadden staan. De B-segmenter wisselde vanaf 16.920 euro van eigenaar.
Prijzennieuws uit Duitsland kwam deze week van Audi. De directie in Ingolstadt maakte bekend hoeveel het voor de nieuwe TT 3,2-liter Quattro wilde hebben. Dat bedrag bleek 55.890 euro te zijn voor de dichte versie. Met de wind door de haren door de bocht jagen kon met de Roadster, waar minimaal 59.990 euro voor moest worden neergeteld. Een flinke slok geld, maar daar kreeg je wel een V6 met 250 pk voor terug. Sprintje naar de 100 km/h? 6,2 seconden. Z'n top? Geheel volgens Duitse traditie begrensd op 250 km/h.
Vreemd nieuws uit de hoek van Fiat. In Genève toonde in 2003 al de Simba, een concept-versie van de auto die later als Panda door het leven zou gaan. Destijds wisten we dat niet. We leerden dat -ie de naam Gingo zou krijgen, maar dat de Franse heren van Renault daar niet om stonden te springen. Gingo zou te veel lijken op Twingo, en Fiat werd gedwongen om de auto Panda te dopen. Die naam had wel succes, want ook nu preikt er achterop de afstammeling van de destijds gepresenteerde auto nog altijd het woord Panda.