Thesis vanaf september leverbaar

Lancia Thesis
't Is te hopen dat u het wachten nog niet helemaal beu bent, want het is nog steeds even geduld hebben met de Lancia Thesis.

't Is te hopen dat u het wachten nog niet helemaal beu bent, want het is nog steeds even geduld hebben met de Lancia Thesis. Al meer dan een half jaar gelden lieten we onze eerste rij-indrukken lezen, maar pas aanstaande september zal hij bij dealer staan. De fabriek werkt nog steeds aan kwaliteitsverbetering van de auto - en dat schijnt nu onder controle te zijn en kan de fabriek op volle kracht gaan produceren.

Toch is intussen de uitbreiding van het programma vast begonnen. Aanvankelijk zou het aftrappen zijn met alleen de drieliter V6 en zou de uitbreiding later komen. Maar omdat de hele Thesis later komt, komt de uitbreiding onmiddellijk. Drie motoren komen erbij: een 2,4-liter vijfcilinder, een 2,0-liter vijfcilinder turbo en een 2,4-liter vijfcilinder common rail-diesel (JTD). Die laatste pakten we bij de kladden voor een uitgebreide proefrit.
Het is zeker geen straf om met de diesel-Thesis opgescheept te zitten. De JTD-motor is binnenin nauwelijks te horen en desgewenst maakt de snelheidsmeter enthousiaste sprongen langs de getallen op de wijzerplaat. Hij is bloedjesnel. De honderd komt na tien tellen voorbij - en dat met een gewicht van bijna 1800 kg! En de boordcomputer geeft ook nog eens redelijk positieve getallen voor het verbruik op. Onzuiniger dan 9,1 l/100 km heeft de meter nooit gestaan en dan trapten we 'm nog in heuvelachtig gebied aardig op z'n staart. Volgens de officiële norm moet je gemiddeld zo'n 1 op 12,2 kunnen rijden met de 2.4 JTD.
Die motor is trouwens een doorontwikkeling van een oude bekende. We kennen 'm bijvoorbeeld uit de Alfa's 156 en 166 en de Lancia Lybra. Daar had 'ie tot voor kort 140 pk, maar na wat aanpassingen aan het motormanagement werd hij 10 pk sterker. Het koppel bleef gelijk op 305 Nm. En eerlijk is eerlijk: hij past perfect bij de Thesis. Het is toch echt een reisauto en urenlange ritten over de Autobahn zullen niet onaangenaam zijn. Overigens komt er begin volgend jaar een versie met vier kleppen per cilinder, die ongetwijfeld nog wat zuiniger zal zijn. De Thesis met 2.4 JTD motor is er vanaf € 47.000. (Damiaan Hage)

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.