AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Tesla zet z'n zinnen op 'Model E'

Tesla Model X
De vaart zit er goed in bij Tesla. De Model S wordt bijna overal met open armen ontvangen en later zal een Model-X cross-over de gelederen komen versterken. Maar daar blijft het niet bij, Tesla heeft namelijk patent aangevraagd voor de naam Model E.

Deze maand kwam bij het Amerikaanse U.S. Patent Trademark Office een drietal aanvragen binnen van Tesla. De drie aanvragen beslaan het gebruik van de naam Model E voor 'gebruik voor een auto en z'n onderdelen', 'auto-onderhoud en service' en, jawel, kleding.

Vorig jaar riep Elon Musk al eens dat het niet bij de Model S en Model X zou blijven. Zelfs de mogelijkheid van een Model E werd genoemd. We hebben al eens van Musk vernomen dat Tesla een toegankelijke EV op de markt wil brengen, maar daarvoor moet het eerst een naam hebben gevestigd. Inmiddels is Tesla daar in ieder geval goed mee op weg. Onlangs werd de Model S namelijk nog als 'veiligste auto ooit op de Amerikaanse automarkt' bestempeld. De kans bestaat dat er in de toekomst een relatief betaalbare Tesla Model E op de markt gaat verschijnen, maar dat blijft natuurlijk nog even bij speculeren.

Het is nog maar even de vraag of Tesla's verzoeken worden ingewilligd. Ford spande in 2000 in rechtzaak aan tegen een bedrijf dat als Model E Corportation door het leven ging. Volgens Ford zou Model E teveel lijken op de Model T van het merk met het blauwe ovaal. Gelukkig voor Model E Corporation kreeg Ford van de rechter geen gelijk.

PRIVATE LEASE Tesla

Lezersreacties (22)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Pex725
Pex725
  • 0
Dat model komt er zeker! En als het geen "Model E" heet, dan noemen ze hem gewoon "C" van Compact.

Zelfs bij de skeptische duitsers wint de Tesla S het van de nieuwe S500 en BMW 750iL:
http://www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/bmw-750li-mercedes-s-500-lang-t esla-model-s-performance-2013-luxuslimousinen-vergleich
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik hoop dat ze een Nissan Leaf achtige concurrent kunnen maken, wellicht vergelijkbare prijs (of nog goedkoper), die dan gewoon effectief 400 km of meer doet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Model S
Model E
Model X
En dan binnekort nog eem model Y erbij ofzo?
Koop toch een ebike
Koop toch een ebike
  • 0
Een mooie compacte betaalbare EV met een 400km actieradius, tsja, dat is meer dan welkom.
Ik zou m'n huidige auto acuut inruilen.
De Renault Zoe is al een goede stap in die richting, maar de actieradius is nog te beperkt, en - voor zover ik weet - kun je die niet thuis opladen, alleen aan de openbare laadpaal.
Correct me if a'm wrong . . .

@Tom Diesel: Scherp opgemerkt !
Anoniem
Anoniem
  • 0
autoweek, zorgen jullie wel even dat jullie up to date zijn? veiligste auto klopt namelijk niet: http://www.autoblog.com/2013/08/22/nhtsa-rebuffs-tesla-model-s-safest-car-claim-video /
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Koop toch 'n scooter: ja kan wel thuis maar daar moet je nog een extra adapter/converter voor bij kopen. En je hebt natuurlijk de accu lease.
Ik denk echter wel dat de Zoe zeer voordeling in de lease is. Als je als particulier zoiets koopt en er lang mee wil doen lijkt het me rendabeler om een Nissan Leaf te kopen inclusief accu's.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Turboro die vergelijking tussen een 7serie S-klasse en Model S slaat nergens op dus een Model S is niet beter.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat moet ik hier van zeggen...
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Tom Diesel, je bent me voor! Was ook waar ik aan dacht
Anoniem
Anoniem
  • 0
weet iemand welk bedrijf tesla's verkoopt in nederland??
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik hoorde gisteren Oude Weernink zeggen dat door de scherp gestegen beurswaarde Tesla inmiddels evenveel waard is als PSA en Fiat-Chrysler tezamen. Musk is duidelijk on a roll... dan kan je banken en fondsen interesseren voor een fikse partij doorinvesteren. Model E wordt een interessante proeve in het hele Tesla fenomeen.
Ikbenweg
Ikbenweg
  • 0
Snap het nut van de vleugeldeuren niet; de voorste lijken normale portieren te zijn!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Banken en investeren? Banken zijn alleen goed in het beroven van mensen. Andersom wordt helaas wel bestraft.

Peer to peerlenen wordt het helemaal.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooi. Een -1 van iemand die de werkelijkheid niet wil zien en ook niet in de toekomst gelooft!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat model S is, is duidelijk. Maar model X en model E? De foto boven het stukje verwijst naar model E volgens mij, terwijl foto 1 (identiek dezelfde, die met vleugeldeuren achteraan) als bijschrift model X heeft. Volgens mij is dat model X, en is er van model E nog geen foto. Verwarrend.
Chef du PHEV
Chef du PHEV
  • 0
Leuk die achtervleugel deuren. Het interieur ( foto 5) lijkt wel ontworpen door & voor Klingon's ( star trek)
Anoniem
Anoniem
  • 0
x-rob: de interieurfoto (5) is er een van het model S, en die heeft geen vleugeldeuren, dat moet het model X zijn.
Denk ik. (zie mijn vorig bericht)
Zephatius
Zephatius
  • 0
Hebben vleugeldeuren niet meer ruimte nodig bij het openen en sluiten ? Bij krap geparkeerd staan kun je gewone portieren nog op een kiertje openen. Zie ik bij vleugeldeuren niet gebeuren.