Tesla presenteert Masterplan Part Deux

Modeluitbreiding en toekomstmuziek

Tesla Model X
Tesla-CEO Elon Musk heeft - enigszins later dan beloofd - zijn tweede deel van Tesla's 'Masterplan' onthuld. In dit wat Musk zelf 'Masterplan part deux' noemt wordt een nieuwe route voor Tesla uitgestippeld.

Aanvankelijk had Elon Musk - de excentrieke CEO van Tesla - het tweede Masterplan voor Tesla vorige week al moeten presenteren, maar naar eigen zeggen wegens drukte omtrent het SpaceX-programma liep dat uit. Vandaag is 'Masterplan part deux' dan wél uit de doeken gedaan.

SolarCity

Musk legt uit dat Tesla zich als nieuw doel heeft gesteld om de ontwikkeling van zonnepanelen aan te jagen. De recente investering in SolarCity speelt daar een grote rol in. Tesla wil "mooie zonnedaken" maken met een interne batterij voor de opslag. "Dat kunnen we niet als Tesla en SolarCity twee verschillende bedrijven zijn. We moeten combineren en de muren afbreken," aldus Musk. De twee bedrijven worden samengevoegd.

Compacte SUV, pick-up, vrachtauto en bus

Ook het modellengamma wordt stevig uitgebreid, en wel op een bijzondere manier. Tesla zegt momenteel slechts een klein deel van de markt te bedienen met de Model S en de Model X. Met de reeds bekende Model 3, een nieuwe compacte SUV én een pick-up wil Tesla een grotere rol in autoland kunnen gaan spelen. Opvallend detail is het feit dat Musk aangeeft dat een goedkopere auto dan de Model 3 'onwaarschijnlijk' is.

Bij bovenstaande uitbreiding blijft het niet. Tesla wil ook heavy-duty trucks én openbaar vervoer voor in drukke steden ontwikkelen. Met beide plannen is Tesla al "in de beginfase van ontwikkeling". De Tesla Semi - de vrachtwagen van het stel - wil Tesla de algehele vervoerskosten kunnen terugdringen.

Autonoom

Tesla zegt verder dat het ook op het gebied van autonomie grote plannen heeft. Musk is van mening dat bussen in de toekomst zullen krimpen door de toepassing van autonome technieken. "Verkeerscongestie kan afnemen door het loopdeel van de bus te voorzien van stoelen." Daarbij is Musk van mening dat als de bussen soepeler en op elkaar afgestemd door het verkeer gaan, de verkeersdoorstroom enorm verbeterd kan worden.

Uiteindelijk zullen uiteraard ook alle auto's van Tesla volledig autonoom worden, zo meldt Musk. Welk systeem er ook stuk gaat, de auto blijft zelfstandig en veilig door het verkeer gaan, zo schrijft de topman. Daarbij wordt benadrukt dat de ontwikkeling van een waterdicht systeem tijd kost. Eveneens zegt Tesla te maken te hebben met trage wetgeving, volgens Musk een reden dat e.e.a. tijd nodig heeft. Tesla verwacht zo'n 10 miljard (!) autonome kilometers gereden te moeten hebben om goedkeuring te krijgen. De huidige Tesla-vloot rijdt wereldwijd zo'n 5 miljoen kilometer per dag.

Tesla reageert eveneens op de kritiek die het krijgt na het dodelijke ongeluk met een Tesla die zich in Autopilot-modus bevond. Musk legt uit dat het merk ervoor gekozen heeft om gedeeltelijk autonome auto's nu al op de markt te brengen en pas later volledig autonome auto's te introduceren. "De belangrijkste reden is dat - als je het systeem correct gebruikt - het al significant veiliger is dan een menselijke bestuurder". Als Autopilot zo'n 10 keer veiliger is dan een reguliere auto, wordt het 'beta-label' verwijderd.

Delen

Eveneens nieuw is het plan om je uiteindelijk volledig autonome Tesla toe voegen aan een "gedeelde vloot". Met een druk op de knop is jouw Tesla dan voor je aan het werk en haalt en brengt andere personen van locatie naar locatie. De financiële voordelen zijn volgens Musk eindeloos.

Dus

Kort samengevat: in Master Plan Part Deux is omschreven hoe Tesla:

- Zonnepanelen met interne opslag op de markt wil brengen
- Zijn modellengamma verder uit wil breiden met een compacte SUV, een pick-up, een vrachtwagen en stedelijk vervoer
- Een zeer veilig autonoom systeem wil ontwikkelen
- Je niet rijdende autonome auto voor je wil laten werken

Masterplan I

Tesla's tweede Masterplan is het vervolg op het in 2006 gepresenteerde eerste deel waarin een route voor Tesla werd uitgestippeld. Eerst zou het innovatieve Amerikaanse merk een sportauto bouwen, de Roadster. Het geld dat daarmee verdiend wordt, werd gestoken in de ontwikkeling van een eerste échte auto, de Model S. Het geld dat daarmee binnengehaald werd, zou gestoken worden in de ontwikkeling van nóg een nieuw model, de Model 3. Ook het aanbieden van schone energie-oplossingen maakte deel uit van het plan, denk hierbij aan de Powerwall en de investering in Solar City.

Video

PRIVATE LEASE Tesla

Lezersreacties (153)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.