Tesla Model Y weer populairste nieuwe elektrische auto van Europa

Maar de boel zakt in

Tesla Model Y

De Tesla Model Y was in het eerste halfjaar van 2024 de populairste nieuwe elektrische auto in Europa. De verkoopcijfers van de Model Y zakten echter flink terug en als gevolg daarvan heeft Tesla wat totale verkopen betreft geen geweldig halfjaar gehad, zo blijkt uit cijfers van Jato Dynamics.

Tesla zag het aantal registraties van de Model Y in het eerste halfjaar teruglopen met 26 procent. Toch was de Model Y in het afgelopen halfjaar de populairste nieuwe elektrische auto van Europa. Met afstand zelfs. Er zijn 101.181 exemplaren van gekentekend, aanzienlijk meer dan van de nummer twee. Ook die nummer twee is een Tesla, want de Model 3 volgt met 58.400 registraties op plek twee. Er zijn 37 procent meer Models 3 gekentekend dan in het eerste halfjaar van 2023.

De compacte, elektrische Volvo EX30 stormt de verkooplijsten binnen op plek drie, al blijft hij met 36.980 registraties achter bij de Model 3. Opvallend is de afgenomen populariteit van de Volkswagen ID4. Daarvan zijn 29.146 exemplaren gekentekend, 30 procent minder dan in het eerste halfjaar van vorig jaar. De Volkswagen ID4 blijft slechts tien registraties voor op de ID3. Ook van de Volkswagen ID3 verlieten er in de eerste zes maanden van dit jaar minder exemplaren de showroom dan in dezelfde periode vorig jaar.

Populairste elektrische auto's in Europa - eerste halfjaar 2024

MerkModelAantalProcentueel verschil t.o.v. eerste halfjaar 2023
1TeslaModel Y101.181-26 %
2TeslaModel 358.400+37 %
3VolvoEX3036.980-
4MG431.922+4 %
5VolkswagenID429.146-30 %
6VolkswagenID329.136-17 %
7SkodaEnyaq25.248-2 %
8VolvoEX4025.223-5 %
9BMWiX124.506+53 %
10AudiQ424.456+9 %

Tesla daalt

De enorme populariteit van de Tesla Model 3 kan de flinke daling van de Model Y-verkopen niet volledig compenseren. De Model S en Model X waren in het eerste halfjaar van 2024 samen goed voor slechts 1.944 registraties. Het gevolg: Tesla registreerde in de eerste zes maanden van dit jaar in totaal 161.525 nieuwe auto's, 13 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

Volgens Felipe Munoz, Global Analyst bij Jato Dynamics, heeft de verkoopdaling van Tesla meerdere oorzaken. "Het is voor geen enkel automerk mogelijk te blijven groeien met een beperkt en op leeftijd rakend portfolio." Daarnaast heeft Tesla te kampen met sterker wordende concurrentie. Daarnaast zou de strategie waarbij het modellen sterk afprijst aan impact verliezen, aangezien steeds meer andere autofabrikanten - waaronder Chinese merken - dat ook doen. Waarschijnlijk krijgen de Model Y-verkopen een impuls na een facelift. Dat zagen we eerder immers gebeuren bij de Model 3.

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (234)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.