Tesla het goedkoopst in onderhoud, Europese merken het duurst
Japans niet altijd goedkoop, Europees wel altijd duur
In de eerste tien jaar na aanschaf is een Tesla met afstand het goedkoopst in onderhoud. Europese merken zijn juist de hekkensluiters en kosten in dezelfde periode tot bijna vijf keer meer.
Deze conclusies trekt Consumer Reports na een al wat ouder, maar uitgebreid onderzoek in 2023 naar de onderhoudskosten van jonge auto’s van tussen de nul en tien jaar oud. Let wel: Consumer Reports is Amerikaans en dit heeft dus ook in de eerste plaats betrekking op de Amerikaanse markt, waar de situatie niet hetzelfde is als in Europa. Toch leren we er wat van, want veel van de betrokken merken zijn ook in Europa actief, zoals Tesla. Een Tesla levert volgens de Annual Auto Surveys gemiddeld over tien jaar slechts 4.035 dollar aan onderhoudskosten op, waarvan niet meer dan 580 dollar in de eerste vijf jaar.
Hoewel onderhoudskosten niet helemaal hetzelfde zijn als betrouwbaarheid zal het niemand verbazen dat Toyota met 4.900 dollar in tien jaar (1.125 dollar in vijf jaar) ook goed scoort. Het Japanse merk moet op dit vlak echter zijn meerdere erkennen in Buick, dat net als Lincoln, Ford en Chevrolet aantoont dat Amerikaanse merken goed zijn in het laag houden van de autokosten – in elk geval in Amerika. Dodge, Jeep en Chrysler slagen daar iets minder goed in en eindigen keurig na elkaar op een twaalfde, dertiende en veertiende plek. De middenmoot wordt volgemaakt door Japanse en Koreaanse merken. Die hebben ten opzichte van de Amerikanen in Amerika wellicht wat last van hogere onderdelenprijzen, al is dat speculatief.
Europese merken ontbreken tot nu toe volledig, want die staan bijna zonder uitzondering helemaal onder aan de lijst. Volkswagen komt er met een plekje onder Chrysler nog het beste van af, maar merken als BMW, Mercedes en Porsche doen het met bedragen van tussen de 9.500 en 14.000 dollar in tien jaar echt niet goed. De hekkensluiter is Land Rover, dat alle vooroordelen bevestigt met gemiddeld 19.250 dollar aan onderhoudskosten in tien jaar tijd. 4.250 dollar daarvan zijn al in de eerste vijf jaar na aanschaf uitgegeven, dus goedkoop in een Land Rover rijden lijkt onder alle omstandigheden een utopie.
Hieronder vind je de complete lijst, inclusief gemiddelde onderhoudskosten over de eerste vijf jaar en de eerste tien jaar. Let wel: de bedragen zijn in Amerikaanse dollars!
Merk | Na 5 jaar | Na 10 jaar |
Tesla | 580 | 4035 |
Buick | 900 | 4900 |
Toyota | 1125 | 4900 |
Lincoln | 940 | 5040 |
Ford | 1100 | 5400 |
Chevrolet | 1200 | 5550 |
Hyundai | 1140 | 5640 |
Nissan | 1300 | 5700 |
Mazda | 1400 | 5800 |
Honda | 1435 | 5835 |
Kia | 1450 | 5850 |
Dodge | 1200 | 6400 |
Jeep | 1100 | 6400 |
Chrysler | 1600 | 6500 |
Volkswagen | 1095 | 6530 |
Cadillac | 1125 | 6565 |
Ram | 1470 | 6670 |
Lexus | 1750 | 6750 |
GMC | 1400 | 7200 |
Subaru | 1700 | 7200 |
Mini | 1525 | 7625 |
Acura | 1800 | 7800 |
Infiniti | 2150 | 8500 |
Volvo | 1785 | 9285 |
BMW | 1700 | 9500 |
Audi | 1900 | 9890 |
Mercedes-Benz | 2850 | 10525 |
Porsche | 4000 | 14090 |
Land Rover | 4250 | 19250 |