Tesla brengt ‘geavanceerde Autopilot’ terug

Tussenstap naar FSD

Tesla Model S Autopilot

Tesla-kopers krijgen er een digitale optie bij. Behalve het uitgebreide ‘Volledig zelfrijdende besturing’-pakket is er nu ook weer een minder dure tussenstap voor Tesla Autopilot, die in Nederland de naam ‘geavanceerde Autopilot’ krijgt.

Alle Tesla’s worden sinds halverwege 2019 standaard voorzien van de meest basale vorm van Autopilot. Die zorgt ervoor dat de auto netjes tussen de lijntjes blijft en houdt afstand tot de voorligger. Wie wil dat z’n innovatieve EV ook van rijstrook kan wisselen of bijvoorbeeld voor stoplichten kan stoppen, moet terecht bij wat internationaal ‘Full-Self-Driving’ (FSD) heet.

Dat pakket is voor de meest actuele modellen puur softwarematig en kan dus middels een over-the-air-upgrade op de auto worden geactiveerd. Goedkoop is dat niet: op het moment van schrijven kost ‘Volledig zelfrijdende besturing’ in Nederland €7.500.

Om de drempel naar een completere versie van Autopilot wat te verlagen, brengt Tesla ‘Enhanced Autopilot’ terug. Deze tussenvorm bestond eerder ook, maar ging uiteindelijk op in het uitgebreidere FSD.

Niet stoppen voor rood

Dat FSD-pakket krijgt steeds meer functies en wordt daarmee ook steeds duurder, dus is er nu ruimte voor een uitgeklede variant. De Geavanceerde Autopilot-optie kost €3.800. Voor dat geld krijg je ‘navigeren met Autopilot’ (zelfstandig op- en afritten nemen o.b.v. de navigatie), Auto Lane Change (rijstrookwissel), Automatisch inparkeren en Summon, de functie die het mogelijk maakt om de auto vanaf buiten te bedienen.

Wat Geavanceerde Autopilot niet kan, is de auto laten stoppen voor verkeerslichten en stopborden. Ook kan de tussenvorm van Autopilot niet binnen de bebouwde kom uit de voeten, althans niet buiten de functies van de meest basale Autopilot-vorm.

PRIVATE LEASE Tesla

Lezersreacties (112)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.