AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Tesla-aandeel stijgt ruim zeven procent in waarde

Groot optimisme met enkele kanttekeningen

Tesla logo
De aandelenbeurzen in New York zijn donderdag met kleine koersuitslagen aan de handelsdag begonnen. Veel aandacht gaat uit naar de cijfers van Tesla, die woensdag nabeurs de boeken opende.

Tesla sprong 7,4 procent omhoog. Het bedrijf wist zijn kwartaalomzet ruimschoots te verdubbelen, geholpen door de grotere vraag naar deModel S en Model X. Het verlies van 336 miljoen dollar was volgens kenners ook minder dan waar rekening mee werd gehouden. Daarnaast meldde Tesla dat de nieuwe Tesla Model 3 enthousiast werd ontvangen.

Het afgelopen kwartaal heeft Tesla er € 1,16 miljard doorheen gejaagd. Investeerders worden daar desondanks niet door afgeschrikt en topman Elon Musk blijft optimistisch vooruitkijken: "Zo goed heb ik me nog nooit gevoeld over Tesla's toekomst," zei de topman volgens Bloomberg.

Verdere investeringen

Toch is er ook een minder rooskleurige realiteit, want op een gegeven moment heeft Tesla volgens analytici toch echt kapitaal nodig. De CEO van Gerber Kawaski, een gerenommeerd Amerikaans financieel adviesbureau, zou het een vergissing vinden als er het komende halfjaar te makkelijk wordt gedacht over de grote geldstroom die in de ontwikkeling van Tesla wordt gestoken.

De grote vraag naar de Tesla Model 3 schreeuwt eigenlijk om snellere productie, maar Musk vreest dat die dan in een 'productiehel' verandert. Om dat te voorkomen moet er uiteraard nog meer geïnvesteerd worden.

Musk versprak zich overigens naar eigen zeggen afgelopen weekend, toen hij zei dat Tesla al ruim 500.000 orders voor de Model 3 heeft. De teller zou 'pas' op 455.000 staan.

PRIVATE LEASE Tesla

Lezersreacties (82)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Harry Music
Harry Music
  • 1
@Charles....straks een bericht over de andere kant van TESLA ? Lijkt mij lastig, die doen niet zo veel fout. Ik denk een toevalligheid laatst ook 3x Citroën in een week ! Daarna weer 2 maand niets....
Anoniem
Anoniem
  • 4
Het lijkt inderdaad wel TeslaWeek. Ze verkopen nog niet eens de aantallen van (in noem maar wat) Lancia, maar genereren de publiciteit die alleen Trump haalt als hij weer eens iemand ontslaat of een vrouw in het kruis grijpt. Die maffe Zuid-Afrikaan doet dat toch best goed.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Van belang is hetgeen er allemaal nog moet gaan gebeuren:

Groei
Anoniem
Anoniem
  • 5
@hoekree

Nee, precies andersom. Groeien kost geld en groeien in het tempo dat Tesla voor ogen heeft kost een godsvermogen. Iedereen kan een auto ontwerpen en in elkaar knutselen, maar auto's in massaproductie bouwen is een heel ander verhaal. Tesla heeft nog wel wat hindernissen te tackelen dus.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Musk heeft liquide middelen nodig. Ik zie hem er voor aan dat hij die weet te vergaren. Een makkie wordt dat niet.
Hoekre
Hoekre
  • 4
@pepp .
Klopt mijn kinderen groeien ook .
Eentje word bijna 16 .
En vader mag voor de tweetact zorgen .
Mijn oude hobby.
Dus nu auto 3 motoren staan en ook nog twee brommers .
Anoniem
Anoniem
  • 6
@ppep: en dan nog de bijkomende kosten van terugroepacties, die er ongetwijfeld wel aan zitten te komen, omdat een Tesla kwalitatief net niet je-van-het is.
Tsaar
Tsaar
  • 0
@AUB: Tesla heeft cash in overvloed. Laatste jaren aandelenemissies en jarenlange aandelen stijgingen zijn erg goed voor de cash positie en eigen vermogen positie. Daar is iedere autofabrikant jaloers op. Ik denk dat alleen Toyota een betere cash positie heeft.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De eerste extra 7% in the pocket!
Hoekre
Hoekre
  • 2
Tijl uilenspiegel zei ooit, de mensen haten me-maar ik maak het er zelf na..
Denk daar maar over na vanavond
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Hermanman

Ook om de Model 3 te produceren naast de Model X en S en de komende Model Y en de tunnels en de nieuwe gigafactories en nieuwe laadstations? Mooi. Je weet, ik zie het graag gebeuren.
Anoniem
Anoniem
  • 0
TSLA (nu op $ 347) is zo volatiel dat zo'n stijging niet bijzonder is, voor hetzelfde geld daalt het weer. In Juni stond het aandeel nog op $383. Niemand wil de boot van de nieuwe Apple missen.

Iedereen die denkt dat Tesla degene is die meer krijgt: zo werkt dat niet. Het zijn de huidige aandeelhouders die meer krijgen als ze verkopen. De hoge marktwaarde helpt wel indirect als ze een lening aanvragen, maar dat was al geen probleem meer.
Anoniem
Anoniem
  • 4
@Hermanman

De cashpositie van Tesla is in het nabije verleden wel regelmatig een probleempje geweest. Ik weet niet hoe die er nu voor staat, maar volgens jou dus goed? Ik kan me nog wel een mooi artikel in de Wall Street Journal herinneren van vorig jaar ("Tesla is geen bedrijf, maar een cashverbrandingsoven".
Hoekre
Hoekre
  • 2
Nee dit is een derbi gpr replica met 70 en 24 . En dat wil wel van zijn plaats hoor.
Al zou die kreidler er ook bijmogen .
Audijzer
Audijzer
  • 2
Dat aandelenkoersen en economische realiteit gaan al langer niet meer gelijk op door monetaire verruiming, maar TSLA is wel enorm overgewaardeerd. De Model 3 moet slagen, anders gaat de tent dicht.
Tsaar
Tsaar
  • 0
Ppep: vorig jaar heeft TSLA nog 3,3MRD USD opgehaald.
Ik volgende het redelijk. Na de verkoop in juni op $ 346,-- (principieel verkocht) volg ik het niet meer. Ik vind het een geweldig bedrijf maar hoef de auto niet.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Dat dit aandeel in waarde stijgt bij gerealiseerd verlies per aandeel betekent dat er enorm veel vraag is naar deze aandelen. Dat wijst op een rotsvast vertrouwen van de beleggers. Ik denk dan ook dat het hem niet veel moeite zal kosten bij een nieuwe emissie grote sommen geld op te rapen op de kapitaalmarkt. Tis toch een geniale goser, waar ze over 100 jaar nog praten zoals wij het hebben over Watt en Tesla.
Soulman
Soulman
  • 1
@charles: ach ja Tesla is nu eenmaal hot. En heeft een goede clickbait. Mede dankzij de Tesla / ev haters. Dus verkoopt Autoweek goed advertenties rond Tesla / ev nieuws. Prima toch.

@funswijk: nou qua terugroepacties valt het wel mee met Tesla. Niet meer dan andere automerken. Veel gaat via updates via de lucht. Auto hoeft dan niet naar de garage.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Wat Elon Musk handig heeft gedaan is dat hij een bedrijf (Tesla) geeft opgericht met behoorlijk gelijkgerichte belangen met nationale overheden en milieu-organisaties. Vervolgens maakt Tesla een product dat ook nog begeerlijk en enorm snel is en dus ook bij liefhebbers van esthetiek en auto's aanslaat.
Nu de slag naar de middenklasse maken met de Tesla M3 en dan staat er toch echt een bedrijf op de rails met een krachtige beweging voorwaarts.
Bofkont
Bofkont
  • 2
Xu Bario,

Nee dat is saai, met dat geld zou ik dan liever een 911 kopen
Tenminste een echte wagen ook.
Tsaar
Tsaar
  • 0
@Bofkont: als ervaringsdeskundige in Tesla aandelen: dat geld herbeleg je gewoon weer.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Hermanman

Uit het oog, uit het hart dus :-) Uitstappen op $ 345 lijkt vooralsnog geen slechte beslissing geweest. Ben wel benieuwd waarop je bent ingestapt. Ik heb het nooit aangedurfd in ieder geval, Tesla is voor mij een veel te maf bedrijf. In de goede betekenis van het woord overigens.
Bofkont
Bofkont
  • 1
Ppep,

Koers/aandelen zijn de waanzin van de dag. vandaag top overmorgen flop.
De zeepbel tesla groeit met de dag, het kan zo ineens snel voorbij zijn.

Hermanman,

Ik ben niet zo van het gokken.
Soulman
Soulman
  • 0
@bofkont: nou nee hoor. Er zijn 518k orders maar iets van 63k zijn geannuleerd.

Hier een leuk artikel over de man: http://insideevs.com/elon-musk-spends-80-percent-time/
Soulman
Soulman
  • 2
Ps een Tesla is een echte wagen hoor. Alleen in jou ogen niet. Rest van de wereld wel.
Soulman
Soulman
  • 1
En blijf reageren op Tesla en ev topics he! Goed voor de clickbait dus gaan ze bij AW meer en meer Tesla / ev nieuws brengen. Me like!
Anoniem
Anoniem
  • 1
In Tesla stappen is één. In een Tesla stappen, dat is waarachtig. Overigens niet alleen veel Tesla nieuws, maar vooral veel EV nieuws deze week, net nu de Duitse auto-industrie de heil van diesel wederafkondigt. Toeval bestaat niet. Mijn aandelen borrelnoten gaan eruit. Terug naar de wereld van de beleving.
Tsaar
Tsaar
  • 1
Ppep: Ik stapte in op $34,60 in 2013, daarom wilde ik dit aandeel eruit hebben: a tenbagger. principieel dus. I love Tesla, maar wil geen Tesla.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Qua marketing moet Tesla VW nog boven zich dulden maar dat duurt niet lang meer.
Dikke Diesel
Dikke Diesel
  • 0
Een excentrieke toko als Tesla is misschien wel de stamvader van een gigantische revolutie in de wereld. Niet enkel elektrische/anders aangedreven voertuigen brengen zij teweeg. Ook andere bedrijfstakken zullen in versneld tempo voorbeeld nemen aan excentrieke maar broodnodige ontwikkelingen.

Het zijn dit soort jongens die de planeet weer in een volgend stadium schieten of je nu wil of niet, maar ik droom iedere dag steeds een stukje meer dat de eerste bemanning in een Enterprise/Voyager achtig schip ons zonnestelsel verlaat. Verklaar mij voor clown,maar mensen met een visie zijn er gelukkig nog en ooit komen wij daar.

Trump killed diverse budgetten helaas. Geen NASA vrij spel en binnen nu en jaar hebben wij maan basissen , een Marsbasis allemaal tbv grotere stappen in de verre toekomst. Elon Musk is een pioneer en zou samen met oa Bill Gates, Steven Hawkins en vele anderen een super genootschap moeten vormen, hmm dwaal weer af
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het is allemaal niet waar.
Tesla is een grote leugen van de mileu lobby.
En amerika zit erachter.
Proberen alle europese autobedrijven kapot te maken.
Waren het niet de
amerikanen die met diesel schandaal kwamen ?
Alles voor hun werkgelegenheid .
Ook gaat het wel goed hier op aarde .
Allemaal leugens zijn het
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zo proberen ze ons te hersenspoelen met al die leugens.
Auto, s zijn nooit schoon .
Allemaal onzin
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mensen trap er niet in .
Last je niet gekmaken en koop een auto uit europa liefst een grote diesel.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Die musk wordt betaald door de regering .
Allemaal leugens.
Mensen stop de groene leugen
Jazzik
Jazzik
  • 2
Maar verder gaat 't wel goed met je? Of ben je gewoon een kleurloze leugen? Da's dan goed pech, schijnt dodelijk te zijn en er is (nog) geen remedie tegen gevonden...
Anoniem
Anoniem
  • 0
En de mensen die hier zo over tesla preken worden betaald door tesla zelf.
Dus geloof er niks van .
De groene leugen zal overwinnen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Luister naar de groene leugen en samen zullen we overwinnen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Voor sommige mensen is het al te laat .
Zijn al helemaal gehersenspoeld.
Zo jammer.
Kijk eens op internet hoe vervuilend een EV is en je zal voor de groene leugen kiezen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Lees over de groene leugen en ondek dat alles gelogen is .
We worden allemaal voor de gek gehouden.
Daarom kom ik jullie redden .
Ik zal overwinnen volg mij amen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het is nog niet te last Europeanen.
Verenig u .
Vecht tegen amerikaen musk en tesla.
Want het zijn allemaal fabeltjes en leugens.
Een comlpot is het.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Lees over me .zoek me op.
En kom erachter dat het allemaal bangmakerij is.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Of de laatste reageerder voor mij nou zo'n aanbevelenswaardige lijn contra het EV-regime volgt, weet ik niet.
Wat ik echter wel weet is dat de vele EV-angelisten op dit forum ergens voor zijn zonder het geheel goed te overzien. Een beetje kritischer mag wel.

De centrale vraag blijft: bestaat schoon, onder aan de streep? Die vraag is echt wel wat complexer dan een keer in een Tesla rijden en dan overtuigd zijn. En ook complexer dan alleen roeptoeteren dat diesel uit is.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Simplisme viert hier hoogtij..
Anoniem
Anoniem
  • 0
De noodzaak tot grote veranderingen lokt investeerders aan. Het gaat dan dus om geld.
Het mechanisme dat dan op gang komt is erg gebaat bij simplisme. Misschien wat te hoog gegrepen, maar zo werkt het. Pas over tientallen jaren zal blijken of de aarde erop vooruit gaat. En of schoon bestaat. Tot die tijd is het handig om een beetje te blijven nadenken.
Zelf nadenken. ALLE ins en outs te kennen. Niet napraten.
Soulman
Soulman
  • 1
@stop: we zijn gehersenspoeld door de ice en olie industrie that's for sure!
Soulman
Soulman
  • 1
@stop: alle gekkigheid
Weet je wat een groot complot is? De ice en olie industrie. Decenia liegen en bedriegen.
Soulman
Soulman
  • 1
@turbo: de ev is idd niet milieuvriendelijk maar wel milieuvriendelijker dan de ice.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Deficit kun je niet oneindig financieren.
Laten we realistisch blijven en er geen zwarte tulp verhaal van maken.
Anoniem
Anoniem
  • 1
@turbo wb .

Kijk jij snapt het, voor jou is het nog niet te laat .
Denk aan de groene leugen.
Het is allemaal amerika die overal achter zit.
Ze maken europa kapot.
Lees over mij, zoek me op .
Tsaar
Tsaar
  • 1
@Ppep: bijna idd, maar ik kan je één ding verklappen, het gaat ook wel eens mis.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het is gewoon een vorm van hersenspoelen via media en dergelijke.
Musk word door amerika ingezet om het land te redden .
Terwijl de amerikanen zelf het smerigste land is proberen ze ons te laten geloven dat de EV de toekomst is .
Trap er niet in , europa zal er aan ten onder gaan.
We worden slaven van amerika.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Alles over het mileu is een grote leugen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wij mensen zijn geen invloed op het mileu.
Dat denken we maar, omdat ze ons bangmaken.
Lees over mij .de groene leugen.
Denk er in iedergeval overna.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Kijk eens naar noorwegen .
Wel veel olie verkopen maar de ice auto verbieden. Allemaal leugens zijn het.
KevlarD
KevlarD
  • 3
LOL @ Stop de groene leugen :-) Een betere ambassadeur kan de EV zich niet wensen...
Anoniem
Anoniem
  • 2
@stop de groene leugen

Ik herkende meteen je stijl van schrijven en manier van interpunctie. Ik houd het onder de pet, maar toch... Niet doen dit soort berichten, is hooguit leuk voor een dag.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Bijna nooit winst gemaakt en een aandelenkoers die door het dak gaat. Vreemde evolutie.

Wat als de grote merken met hun elektrische wagens op de markt komen binnenkort?
HansSolo
HansSolo
  • 2
De aandelenkoersen van de huidige grote merken zullen zakken, op elke EV die ze later verkopen zit minder marge en onderhoud dan de ICE auto die erdoor vervangen wordt. Vandaar die vertragingstactieken.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Stop de groene leugen. Vroeger heette het dat elk dorp zijn dorpsgek had. Tegenwoordig noemen we dat een ietwat afwijkend bedrade medemens. Moet kunnen.
Jazzik
Jazzik
  • 1
@ WoodyB

Afwijkend bedrade... even denken... betekent dat dat dit "geval" de groene leugen elektrisch is?

Dan hoeft 't voor mij niet meer!
bzzt
bzzt
  • 1
@Stop.... je bent zelf een leugen gesponsord door de oliebedrijf. Zoek een andere baan.
Goede keus
Goede keus
  • 1
"Tesla duikelt op beurs" bericht van 5 juli in de Financiële kranten heb ik gemist hier. Kennelijk alleen ruimte voor marketing nieuws.
Reden duikeling: Voorraad Model S 3700 stuks groter dan de vraag en de afzet viel tegen. Niets zo veranderlijk als de beurskoersen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De 3B's hebben er een bondgenoot bij: "stop de groene leugen". Helemaal van het padje. Zouden ze wellicht op dezelfde afdeling zitten?
-
"Musk claims to spend 80 percent of his time with his hands personally involved in engineering and design, as his primary goal is to develop innovative and life-changing products, which possess his own vision."
Anoniem
Anoniem
  • 0
Vreemd dat er mensen zijn die in het verleden willen blijven leven.
Er zijn gewoon niet genoeg fossiele brandstoffen voor iedereen in de wereld.
Wel wil iedereen dezelfde luxe.
Ook mensen in de "arme" landen.
Dus is het alleen maar mooi dat we in een tijd zitten waarin de werkelijke omslag plaats lijkt te vinden naar een andere vorm van energie.
Nu nog een nieuw verdienmodel verzinnen voor alle huidige autofabrikanten en onderhoudsbedrijven welke bijna te laat zijn dit in te zien.

Ik ben geen mileu freak, heeft er niets mee te maken, er moet gewoon andere energie vormen gevonden worden.
De eerste stappen zijn er gewoon al en de EV lijkt ook nog eens praktisch haalbaar, Tesla en andere pioniers bewijzen het, nu de "echte" merken nog op grote schaal.