Terugroepactie om gevaarlijke airbags in Nederland: zoveel auto's moeten nog terug

Moeten van jouw auto ook de airbags vervangen worden?

Takata airbag (ANP)

Takata. De naam van die toeleverancier kwam dik tien jaar geleden groot in het nieuws toen diverse grote terugroepacties op touw werden gezet vanwege potentieel gevaarlijke airbags van de fabrikant. Van lang niet alle auto's met de mogelijk gevaarlijke airbags van Takata zijn de airbags al vervangen. We duiken in de cijfers.

De Takata-airbagmisère staat weer volop in de schijnwerpers. Citroën bracht voor de C3 en DS3 onlangs het dringende advies uit om niet met auto's te rijden waarvan de airbag nog dient te worden vervangen. De terugroepactie met betrekking tot potentieel gevaarlijke airbags van Takata is niet nieuw en heeft ook heus niet enkel betrekking op modellen van Citroën.

Al dik tien jaar geleden werden grote terugroepacties uitgerold om de mogelijk gevaarlijke plofzakken van Takata te vervangen. Er zouden bij veel autofabrikanten voor diverse modellen terugroepacties volgen. Dankzij kenteken- en datagoeroe Jasper Verweij van Kenteken.tv, die uitgebreid in de Excel-sheets en tabellen is gedoken, kunnen we je in een inkijkje bieden in hoe het er met het Nederlandse wagenpark voorstaat met betrekking tot de airbag-terugroepacties.

Vooraf

Wat belangrijke informatie vooraf. In de data van RDW is onder meer gekeken naar terugroepacties met de volgende omschrijving: "De gasgenerator van de bestuurdersairbag kan vanwege de mogelijkheid van inwerking van vocht en veroudering bij activeren een te hoge druk opbouwen. Als gevolg kan de gasgenerator ontploffen en kunnen metaaldelen losraken en weggeschoten worden." Dat is immers precies wat er speelt bij de betrokken airbags van Takata. Daarnaast is er gekeken naar de door het Franse ministerie van Transport vrijgegeven lijst met bij de Takata-terugroepacties betrokken merken en modellen gekeken. Op sommige modellen zijn meerdere van deze terugroepacties van toepassing, zo blijkt uit de data.

Wat ook zéker niet mag worden vergeten, is dat het bij de Takata-plofzakmisère niet gaat om 'spontaan ontploffende airbags' en dat het dus niet zo hoeft te zijn dat alle teruggeroepen auto's daadwerkelijk gevaarlijke airbags hebben. De kans bestaat echter, en dat is uiteraard reden genoeg voor een preventieve terugroepactie. Er zijn immers doden door gevallen.

Nederland: ruim 235.000 auto's moeten nog terug

Uit de informatie van Kenteken.tv blijkt dat er in Nederland in totaal bijna 800.000 voertuigoproepen zijn gedaan voor de 'Takata-terugroepactie'. Daar zitten modellen tussen waarvoor meer dan één keer een recall werd uitgeroepen. Het aantal auto's waar één of meerdere terugroepacties voor zijn uitgeroepen - dan komen we dus echt op het aantal exemplaren dat betrokken is geweest bij een Takata-airbag-recall – bedraagt volgens Kenteken.tv 612.478 stuks.

Van de 612.478 auto's waar een of meerdere Takata-terugroepacties voor zijn uitgeroepen, moeten nog 236.556 auto's een bezoekje aan de garage brengen om de airbag(s) te laten vervangen. Dat betekent dat van 38,6 procent van alle auto's waar de afgelopen jaren een terugroepactie met betrekking tot de Takata-airbags voor is uitgeroepen de airbags nog moeten worden vervangen. Dat betekent dus ook dat van 375.922 auto's (61,4 procent) de airbags wél al vervangen zijn.

Merken en modellen

De terugroepacties rond de mogelijk foutieve airbags van Takata hebben betrekking op modellen van onder meer Audi, BMW, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Daihatsu, Dodge, Ferrari, Ford, Honda, Jaguar, Jeep, Lancia, Land Rover, Lexus, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Seat, Skoda, Subaru, Suzuki, Tesla, Toyota en Volkswagen. Hier zie je om welke modellen uit welke bouwjaren het gaat. In het zogeheten Terugroepregister van de RDW is het mogelijk om jouw auto op te zoeken. Heb je twijfel? Neem dan voor de zekerheid contact op met je merkdealer, garagebedrijf of met de importeur.

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.