Terugblik op 2014: Ford
Vorig jaar behaalde Ford een uitstekende derde plek in de verkoopstatistieken. Daar waren twee goede redenen voor: de Focus én de Fiesta voldeden aan de eisen voor 14 procent bijtelling. Met een C-segmenter in die categorie zijn goede verkopen in ons land nu eenmaal gegarandeerd. Klein probleempje voor dit jaar: de Focus Econetic schoof op naar 20 procent bijtelling, wat deed vrezen voor de verkoopcijfers voor 2014.
En inderdaad, Ford zal met weinig plezier terugdenken aan 2014: dit was immers een jaar waarin de importeur in de eerste elf maanden maar liefst 34,5 procent minder verkocht dan in 2013.
Dit jaar hadden we het maar druk met Fords op onze redactie. Aan het begin van het jaar namen we afscheid van onze Kuga-duurtester en momenteel verplaatsen we ons onder meer in een Tourneo Connect. Diezelfde auto fungeerde ook als achteruitkijkspiegelvehikel, net als de Puma van ondergetekende. Inmiddels heeft die overigens een nieuw baasje gevonden.
Ecosport
De belangrijkste nieuwe Ford van het jaar was toch wel de Ecosport. Met deze auto wil het merk flink gaan scoren in het groeiende segment van B-segment-cross-overs. Helaas waren we niet onverdeeld positief over deze inzending: de Ecosport verloor zijn eerste dubbeltest dan ook van de Peugeot 2008.
Ford had dit jaar weliswaar verder aardig wat nieuws, maar - zoals altijd bij dit merk - staan de meeste primeurs pas in 2015 bij de dealers. De meest opvallende was natuurlijk de nieuwe Mustang. Ook al konden we daar aan het begin van dit jaar al statisch mee kennismaken, pas volgend jaar kunnen we eindelijk rijden met deze eerste mondiale Mustang, die nu ook met viercilinder leverbaar is.
Op de salon van Genève debuteerde ook de gefacelifte Focus. Niet alleen het uiterlijk en het interieur werden opgewaardeerd, voortaan is er ook een ST-versie met dieselmotor. Ook hier moesten we lang op de productieauto wachten: pas nu staat de auto in onze testgarage voor een vergelijk met de Mazda 3 en Peugeot 308.
Ka
In juni was het tijd voor de productieversie van de Ka, een geheel andere auto dan de huidige Ford met die naam. Ford tovert het A-segmentertje op Fiat-leest om in een 'wereldauto' die meer ruimte biedt. Het geheel doet echter wel wat 'goedkoop' aan en het is nog niet honderd procent zeker dat wij deze auto ook in onze showrooms krijgen.
Op de salon van Parijs was er in het najaar belangrijk MPV-nieuws: de C-Max kreeg een facelift en ook debuteerde in de Franse hoofdstad de nieuwe S-Max. Die auto wordt het nieuwe vlaggenschip van het merk en komt - je raadt het al - in 2015 bij de dealers te staan.
Met eindelijk ook de Mondeo bij de dealers denken wij dat Ford volgend jaar toch wel een kleine verkoopstijging moet kunnen bewerkstelligen.
PRIVATE LEASE Ford
Had je deze auto's al gezien?

Ford Fiesta 1.0 EcoB. ST-Line
- 2020
- 86.963 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost Titanium Business ST-Line Camera / Navigatie / Keyless / B&O / 17'' / Stuurverwarming / DAB / Dodehoek / Cruise Control
- 2019
- 105.397 km

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line - camera - navi - stoel/stuurverwarming -1e eig
- 2021
- 122.924 km