Ford Focus ondergaat grondige facelift

Ford Focus facelift
Ford Focus faceliftFord Focus faceliftFord Focus faceliftFord Focus faceliftFord Focus faceliftFord Focus faceliftFord Focus faceliftFord Focus faceliftFord Focus faceliftFord Focus faceliftFord Focus faceliftFord Focus faceliftFord Focus facelift
Na ruim drie jaar achtte Ford de tijd rijp om de Focus een opfrisbeurt te geven. Niet alleen het uiterlijk ging op de schop, ook de binnenkant werd grondig onder handen genomen.

De huidige Focus kwam in 2011 op de markt en nu is de tijd rijp voor een grondige facelift. Ford gaf z'n C-segmenter aan de voorkant de nodige Fiesta-kenmerken zoals slankere koplampunits en een compleet andere grille en voorbumper. Aan de achterkant zijn de aanpassingen minder duidelijk, maar wie goed kijkt, ziet dat de achterlichtunits iets smaller zijn en dat het plaatwerk tussen de achterlichten wat 'rustiger' is.

Het drukke dashboard van de huidige Focus kreeg nogal wat kritiek. De nieuwe middenconsole oogt een stuk opgeruimder met minder (kleine) knopjes, waardoor de ergonomie er flink op vooruit is gegaan. Het aantal knopjes op het (vernieuwde) stuurwiel is afgenomen en het kleine centrale schermpje maakt plaats voor een 8-inch touchscreen. Dat laatste is onderdeel van de tweede generatie van Fords Sync-connectiviteitssysteem. De stembediening is verbeterd en je kunt er nu ook navigatie, klimaatregeling en audio mee aansturen.

Parkeerhulpjes

Ford heeft het aanbod aan rij-assistentiesystemen uitgebreid naar 18, met upgrades van bestaande systemen en de toevoeging van Active Park Assist (dat zowel parallel als in zij-aan-zij achteruit in een vak kan parkeren), Park Out Assist (dat waarschuwt voor objecten bij het uitparkeren) en Cross Traffic Alert (dat via radar waarschuwt voor verkeer tijdens achteruit uitparkeren). Een andere nieuwe optie is het Adaptive Lighting System met adaptieve bi-xenon koplampen.

Hoewel er weinig aan te merken was op de rijeigenschappen van de Focus heeft Ford de stijfheid van de voorkant van de auto vergroot, de geometrie van de voorwielophanging aangepast en stijvere rubbers gemonteerd, evenals nieuw afgestelde schokbrekers. De stuurbekrachting en het ESP zijn opnieuw onder de loep genomen.

1.0 Ecoboost met 99 g/km

Op motorengebied maken de 1,6-liter benzine- en dieselmotoren plaats voor blokken met een inhoud van 1,5 liter. De 1.5 EcoBoost (benzine) is er met 150 of 180 pk, de 1.5 TDCi (diesel) met 95 of 120 pk. Volgens Ford is de technologie van de nieuwe motoren verwant aan die van de 1,0-liter Ecoboost-driecilinder.

Van de 1.0 Ecoboost komt een nieuwe versie met een uitstoot van 99 g/km, waarmee de Focus volgens z'n bouwers de eerste niet-hybride 'family car' is die onder de 100 gram duikt. Voor de bijtelling maakt het overigens geen verschil: dat was en blijft 20 procent.

De vernieuwde Ford Focus maakt vandaag z'n officiële debuut tijdens het World Mobile Congress in Barcelona, uiteraard staat-ie komende maand ook op de beurs van Genève. In september of oktober staan zowel de opgefriste hatchback, sedan als stationwagon bij de dealer.

Later vandaag gaat er een video online van de onthulling van de vernieuwde Ford Focus dus houdt deze site in de gaten.

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (60)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.