Tata Tigor EV: vernieuwde elektrische sedan
Flink verbeterd
Elektrische auto's zijn in Europa negen van de tien keer een SUV, cross-over of hatchback. Tesla's Model 3 en Model S en de Polestar 2 zijn vooralsnog de enige elektrische sedans. De Indiase fabrikant Tata heeft met de Tigor EV een minuscule elektrische sedan in zijn gamma, een auto die nu zowel op optisch als technisch vlak is vernieuwd.
Even terugspoelen naar 2019, het jaar waarin Tata de Tigor EV presenteerde. De Tigor EV was de eerste volledig elektrische auto van het Indiase Tata Motors. De elektrische versie van de Tigor, een net geen 4 meter lang sedannetje, had een 16,2 kWh accupakket en een 41 pk elektromotor op de vooras. De reguliere benzine- en dieseluitvoeringen gingen in 2020 onder het mes en nu heeft Tata ook de Tigor EV aangepakt.
De Tigor EV krijgt dezelfde herziene snuit als zijn broertjes met verbrandingsmotoren, compleet met nieuwe plattere koplampen, een gewijzigde voorbumper en een aangepaste grille. De bovenste grille van de Tigor EV is overigens dicht. Het onderste exemplaar is bedeeld met een vrolijk patroontje. Verder kenmerkt de faceliftversie zich door nieuw lichtmetaal, zijspiegels met richtingaanwijzers en een aangescherpt interieur met digitale klokken, een infotainmentscherm en blauwe accentjes. Interessanter is echter de vraag in hoeverre de kleine elektrische sedan op technisch vlak is verbeterd.
Aanzienlijk. Het 41 pk elektromotortje is vervangen voor een unit met 75 pk. Die 140 Nm sterke elektromotor haalt zijn energie ook nog eens uit een veel groter accupakket. De jongste Tigor EV heeft namelijk 26 kWh aan elektrische longinhoud. Een leeg pakket is in één uur tot 80 procent vol te jagen met stroom. Tata zegt alleen niet hoe ver hij op één lading komt. De Tigor EV wordt eind augustus uitgebreider belicht.