Tata Punch knalt compacte SUV-klasse binnen

Dapper kleintje

Tata Punch
Tata PunchTata PunchTata PunchTata PunchTata PunchTata PunchTata PunchTata PunchTata PunchTata PunchTata PunchTata PunchTata PunchTata PunchTata PunchTata PunchTata PunchTata PunchTata Punch

Een auto kan in Europa geen enkele rol van betekenis spelen, maar kan aan de andere kant van de wereld tegelijkertijd een grote speler zijn. Deze Tata Punch is zo'n potentieel succesnummer.

De Indiase autofabrikant Tata kennen we in Europa van de minuscule Nano, een bijzonder smal stadsautootje dat India mobiel zou moeten maken. Tata heeft in een inmiddels ver verleden in Nederland ook een terreinauto verkocht, de Telco. Het merk brengt in thuisland India nu een nieuwe compacte cross-over op de markt: de Punch.

De Punch is een compact SUV'je dat met zijn lengte van 3,83 meter nog een stap onder de net geen 4 meter lange Nexon wordt gepositioneerd. Personenauto's die korter zijn dan vier meter zijn in India uiterst belangrijk, dergelijke auto's komen er namelijk in aanmerking voor onder meer fiscaal voordeel.  De Punch staat op Tata's Agile Light Flexible Advanced (ALFA) geheten platform, een basis die het merk ook toepast onder de Altroz.

Tata Punch

Punch Punch

Tata levert de Punch in India altijd met een 1.2, een driecilinder die de auto deelt met de reeds genoemde Altroz, maar ook met de Tiago en Tigor. Die machine levert een bescheiden 82 pk en 113 Nm, vermogen dat via een handgeschakelde vijfbak of een gerobotiseerde versie ervan naar de voorwielen wordt gestuurd. Het voor z'n formaat nog best SUV-achtig ogende model heeft een bodemvrijheid van 19 centimeter en moet volgens zijn scheppers ook naast het asfalt redelijk zijn mannetje staan, onder meer door een TractionPro-geheten tractiecontrolesysteem en op- en afrijhoeken van respectievelijk 20,3 en 37,6 graden. De bagageruimte van de Punch bedraagt een voor een auto van dit formaat behoorlijke 319 liter en daarmee slokt hij ongeveer hetzelfde op als de grotere Hyundai Bayon (321 liter).

Afhankelijk van de gekozen versie heeft de Punch zaken aan boord als automatische klimaatregeling, een gekoeld handschoenenvakje en een infotainmentsysteem dat Android Auto en Apple Carplay ondersteunt. Op de Indiase markt neemt de Punch het op tegen auto's als de hier ook bekende Suzuki Ignis en Renault Kwid, al is Punch meer een cross-over dan die twee modellen. Naar Nederland komt de Tata Punch echter niet.

Lezersreacties (7) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.