Tanken duurder geworden in 2024, snelle prijsdaling niet verwacht
De prijzen in Nederlandse tankstations zijn dit jaar gestegen en het ziet er niet naar uit dat ze komend jaar snel omlaag gaan. Dat zegt marktdeskundige Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers. Volgens hem wordt de benzineprijs onder meer gestuwd door de oorlogen in Oekraïne en het Midden-Oosten. "Van beide conflicten verwacht ik niet dat deze snel ten einde komen", stelt Van Selms.
Met nog een paar dagen te gaan voor de jaarwisseling staat de landelijke adviesprijs voor een liter Euro 95 dit weekend op €2,142. Eind vorig jaar waren automobilisten €2,054 per liter kwijt. Dat komt neer op een prijsstijging van zo'n 4 procent. Daarmee valt de toename mee, want in april was een liter Euro 95 nog tijdelijk 11 procent duurder dan op oudejaarsdag 2023.
Voor diesel is het prijsverloop vergelijkbaar. De literprijs voor diesel was eind vorig jaar €1,870 en bereikte medio februari een hoogtepunt op €1,997. Nu bedraagt de adviesprijs voor diesel €1,902 per liter. De adviesprijs wordt doorgaans alleen aan de snelweg gevraagd, elders kun je vaak goedkoper tanken.
Gedurende de eerste maanden van 2024 werd zowel benzine als diesel duurder door onder andere de spanningen in het Midden-Oosten, weet Van Selms. Deze spanningen bleven de markt volgens hem gedurende het jaar beheersen, in combinatie met de sterke dollar. Die sterke dollar is het gevolg van de verkiezingsoverwinning van Donald Trump in de Verenigde Staten. Vaten olie worden afgerekend in dollars. "En door de winst van Trump zal de dollar eerder sterker worden dan zwakker, waardoor olie duurder wordt", aldus de deskundige. "Dat werkt vervolgens door in de prijs aan de pomp."
De afgelopen maand was de prijs opvallend genoeg veel stabieler. "Dat is best raar, in een wereld die zo instabiel is", aldus Van Selms. Al liggen de prijzen volgens hem nog altijd buitengewoon hoog in vergelijking met het buitenland. "De verschillen zijn schrijnend en ondanks de gedachte van één Europa worden die niet kleiner. Nederland behoort gewoon tot een van de duurste landen als het om brandstof gaat."
Dat laatste komt vooral door de relatief hoge belasting op autobrandstoffen. Desalniettemin heeft de overheid tot 31 december 2025 de accijnzen op benzine, diesel en lpg verlaagd om burgers tegemoet te komen in de hoge brandstofkosten. Daarnaast krijgen de brandstofaccijnzen ook in 2025 geen inflatiecorrectie. Daarom blijven de accijnstarieven volgend jaar hetzelfde als in 2023 en in 2024.