Tal van wegenbouwprojecten stilgelegd wegens stikstof

Asfaltwals wegwerkzaamheden (foto ANP)

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat stapt op de rem van een hele reeks wegenbouwprojecten, vanwege een gebrek aan 'stikstofruimte'. Maar ook beperkte mankracht en stijgende kosten spelen mee.

Het ministerie van Infrastructuur pauzeert zeventien projecten. In totaal gaat het om veertien wegen en drie vaarwegen. Het gaat onder meer om een project dat de doorstroming op de verkeersknooppunten Rottepolderplein en Hoevelaken moet verbeteren, maar ook de verbredingen van de A58 tussen Eindhoven en Tilburg en de A27 tussen Zeewolde en Eemnes. Het werk wordt ook gepauzeerd aan de A15 Papendrecht-Gorinchem, de A1/A30 bij Barneveld, het knooppunt A1/A35 Azelo-Buren, de A2 Deil-Vught langs Den Bosch, de A67 Leenderheide-Geldrop, de A4 Haaglanden-N14 en de N35 Wijthmen-Nijverdal. Hetzelfde geldt voor werk aan de Volkeraksluizen en de Kreekraksluizen.

Projecten die N-wegen veiliger maken zijn uitgezonderd, net als projecten die de bereikbaarheid mogelijk maken van 400.000 woningen die tot en met 2030 worden gebouwd. Gepauzeerde projecten worden weer opgepakt zodra er weer stikstofruimte voor beschikbaar is.

Voor minister Mark Harbers (Infrastructuur) voelt het naar eigen zeggen "heel dubbel". Hij vindt het "teleurstellend" dat de projecten niet doorgaan, maar "aan de andere kant zien we ook dat het op korte termijn niet kan". De minister had eerder dit jaar al aangekondigd dat projecten gepauzeerd zouden worden, omdat er op het moment geen stikstofruimte voor is. Wel gaat het Rijk door met onderhoud aan al bestaande infrastructuur. Door nu deze zeventien projecten te pauzeren, komt daar in totaal €4 miljard voor vrij. Al in 2019 waarschuwde toenmalig minister Cora van Nieuwenhuizen voor mogelijke vertragingen in de wegenbouw vanwege stikstof.

Lezersreacties (156)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.