Synthetische brandstof wordt waarschijnlijk prijzig verhaal aan de pomp
Nog veel onzeker
Als we fossiele brandstoffen in de ban willen doen en toch brandstofauto's rijdend willen houden, moeten we aan de synthetische brandstof. Mogelijk kan dat zelfs de verbrandingsmotor relevant houden in nieuwe auto's, alleen zal de prijs per liter waarschijnlijk niet meevallen.
Synthetische brandstoffen kunnen voor de brandstofmotor een langer bestaan mogelijk maken en op den duur worden ze mogelijk essentieel om klassiekers rijdend te houden. Het grote probleem ermee is echter momenteel nog de beperkte productie en mede daardoor ook de hoge prijs. Tot nu toe worden ze geproduceerd in kleine proeffabrieken, onder meer in Chili. De productie onder laboratoriumomstandigheden resulteert volgens het Duitse Autobild in een literprijs van zo’n €4,50 en dat is uiteraard niet concurrerend met fossiele brandstoffen.
De productie moet op grotere schaal plaatsvinden en dan zullen de prijzen voor e-fuels logischerwijs dalen. De Europese milieuorganisatie Transport & Environment (T&E), die doorgaans een nogal kritisch standpunt inneemt, voorspelt een prijs van €2,80 per liter voor 2030. Dat komt al meer in de buurt, maar zou voor een gemiddelde bestuurder nog altijd €210 per tank betekenen. Dan moet de grootste domper nog komen: die prijs is exclusief accijnzen. In Nederland betaal je vanaf 1 januari 2024 maar liefst 96 cent aan accijns per liter ongelode benzine. Tel dat op bij de €2,80 zoals voorspeld door T&E en dan heb je het al over €3,76 per liter.
Niet geheel verrassend is de eFuel Alliance, een belangenvereniging van autoleveranciers, de brandstofindustrie en autoclubs, wat optimistischer. Dat gelooft dat een literprijs van €1,45 tot €2,24 in 2050 mogelijk is. Deze Europese lobbyvereniging schat dat de productiekosten in 2050 zullen dalen tot tussen de €0,70 en €1,33 per liter. Zoals gezegd zijn dit de productiekosten; de uiteindelijke verkoopprijs hangt af van hoe de belastingen en extra kosten zich ontwikkelen. 2050 is bovendien wel erg ver weg nog. Een stuk optimistischer is de schatting van onze Duitse collega's van AutoBild. Die stellen dat de prijs per liter idealiter zou kunnen dalen naar €1,60 euro in 2026. Kortom, de schattingen lopen nog wat uiteen, maar de meeste partijen lijken het erover eens dat je voorlopig niet hoeft te verwachten dat synthetische brandstoffen een vergelijkbare of zelfs lagere prijs krijgen dan fossiele brandstoffen.