
Suzuki trekt stekker uit Chinese markt
Aandelen gaan naar Chinese autofabrikant
Persbureau Bloomberg meldt dat het aandeel kleine stadsauto's in China van 35 procent in 2003 naar 6,7 procent vorig jaar kromp. Reden genoeg om zijn aandelen te verkopen, laat Suzuki in een statement weten. "Ongeveer 25 jaar geleden lanceerden we de Alto in China. Sindsdien hebben we ons ingezet voor het vormen en verbeteren van de Chinese markt", zei Suzuki-voorzitter Osamu Suzuki in de verklaring. "Vanwege de verschuiving van de Chinese markt naar grotere voertuigen hebben we echter besloten om alle aandelen over te dragen aan alliantiepartner Changan Automobile."
Suzuki's zullen niet helemaal uit het Chinese straatbeeld verdwijnen, want Changan Automobile zal met een licentie de Japanse auto's blijven verkopen en onderhouden. Naast het overdragen van alle aandelen in Changan Suzuki moest Suzuki ook de Chinese bedrijfsvoorzitter de laan uit sturen. De Japanners laten het hoofd echter niet hangen, want er wordt vol ingezet op één van 's werelds snelst groeiende automarkten. Na 2030 moeten er jaarlijks in India namelijk vijf miljoen auto's worden verkocht. Het gamma zal daarvoor worden verdubbeld van 15 naar 30 modellen.
PRIVATE LEASE Suzuki

Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gebruikte auto's zo duur? Tja, deze occasions met weinig kilometers koop je voor €4.000
Met deze LJ80 begon in Nederland het 4x4-avontuur voor Suzuki
Suzuki Swift AllGrip FX: tijd voor wat leuks!
Test: Suzuki e Vitara - Met de e Vitara heeft Suzuki het zichzelf niet makkelijk gemaakt
Suzuki e Vitara: bijna 430 kilometer bereik en dit jaar in Nederland
Lezersreacties (18)
Reageren




Deden meer merken dat maar.





Suzuki heeft India en Japan al als reusachtige afzetmarkten. Daarnaast is Suzuki het merk met de hoogste marges per verkochte auto. Met andere woorden: voor het geld hoeven ze het niet te doen.




Suzuki is gewoon erg duur in China. Ik vraag me af hoe ze het dan in India denken te redden, die zijn nog gevoeliger voor prijs.

Waar wij, Mickey Mouseland gedwongen door onze CO2-tax steeds kleiner gaan rijden, daar gaan zij met vele malen meer steeds groter.
Nu als speldenknopje straks ons allemaal blauw betalen aan een mondiaal gezien totaal nutteloos klimaatplan, maar hee, politiek is iedereen tevreden. Realiteit zijn we allang uit het oog verloren.



Voor China : pas toch gewoon je modellengamma aan ? Nou, zo simpel ligt dat niet - de ontwikkelingskosten van elk willekeurig model zijn gewoon te hoog. Je moet ze ook nog eens terug verdienen.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.