AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Suzuki trekt stekker uit Chinese markt

Aandelen gaan naar Chinese autofabrikant

Suzuki Swift
Vanwege een portfolio vol met kleine auto's trekt Suzuki zich terug van de veranderende Chinese markt. De interesse van de Chinese klant verschuift naar verluidt naar grotere sedans en SUV's, auto's die het Japanse merk niet kan aanbieden. Vijftig procent van zijn aandelen in Changan Suzuki gaan nu naar Chongqing Changan Automobile Co.

Persbureau Bloomberg meldt dat het aandeel kleine stadsauto's in China van 35 procent in 2003 naar 6,7 procent vorig jaar kromp. Reden genoeg om zijn aandelen te verkopen, laat Suzuki in een statement weten. "Ongeveer 25 jaar geleden lanceerden we de Alto in China. Sindsdien hebben we ons ingezet voor het vormen en verbeteren van de Chinese markt", zei Suzuki-voorzitter Osamu Suzuki in de verklaring. "Vanwege de verschuiving van de Chinese markt naar grotere voertuigen hebben we echter besloten om alle aandelen over te dragen aan alliantiepartner Changan Automobile."

Suzuki's zullen niet helemaal uit het Chinese straatbeeld verdwijnen, want Changan Automobile zal met een licentie de Japanse auto's blijven verkopen en onderhouden. Naast het overdragen van alle aandelen in Changan Suzuki moest Suzuki ook de Chinese bedrijfsvoorzitter de laan uit sturen. De Japanners laten het hoofd echter niet hangen, want er wordt vol ingezet op één van 's werelds snelst groeiende automarkten. Na 2030 moeten er jaarlijks in India namelijk vijf miljoen auto's worden verkocht. Het gamma zal daarvoor worden verdubbeld van 15 naar 30 modellen.

PRIVATE LEASE Suzuki

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 444
 

Lezersreacties (18)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 2
Knappe stap, vaak hebben fabrikanten last van grootheidswaanzin (zoals ik dat heb). Waarschijnlijk een financieel wijs besluit om de continuïteit te verbeteren!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Voor zo’n sympathiek merk als Suzuki moet dit toch een flinke aderlating zijn. Nu kenmerkt de fabrikant zich niet door de wijze waarop deze valt maar door de wijze waarop deze opstaat, dus veel succes in India. Het achtergebleven gat wordt wel opgevuld door Dacia haha
Stefan Janssens
Stefan Janssens
  • 0
Bizar dat Suzuki in China niet slaagt en in India de allergrootste speler is. Op afstand. Wellicht wijze les voor Ford, One Ford gaat nergens echt werken, Choose your battles.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ik trek elke dag de stekker uit de auto.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Schoenmaker blijf bij je leest. Sterk.
Deden meer merken dat maar.
Carpe
Carpe
  • 1
Suzuki durft keuzes te maken, hulde. Beter dan halve gekeerd dan ten hele gedwaald. De samenwerking met VW paste daar ook in.
Rob GT
Rob GT
  • 0
@Trump, u bent op de hoogte dat Suzuki geen Amerikaanse fabrikant is? Idd een verassende stap. Worden toch meer dan. voldoende kleine auto's verkocht in China?
Anoniem
Anoniem
  • 2
Dit is wie we zijn, dit is wat we doen. Respect.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Zo'n markt laat je toch niet liggen. Waarom pas je je assortiment dan niet aan?
LM 1
LM 1
  • 2
@ 504 GL

Suzuki heeft India en Japan al als reusachtige afzetmarkten. Daarnaast is Suzuki het merk met de hoogste marges per verkochte auto. Met andere woorden: voor het geld hoeven ze het niet te doen.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Allee, dat kon Suzuki die Chinezen toch niet aan doen, nu zitten die daar zonder stroom of licht op de markt
Anoniem
Anoniem
  • 0
toch niet iedere Chinees kan een grote auto betalen? En dan nog, ze hadden de Kizashi, en de Kizashi Concepts waren nog een slagje groter. Ik vraag me af of het niet meer de onwil van de Chinesen is om Japans te rijden (oud zeer)
Kuifkar
Kuifkar
  • 0
Er zijn nog veel kleine Suziki sedans als taxi, maar die worden allemaal vervangen door Chinese merken, die wat groter, luxer en goedkoper zijn.
Suzuki is gewoon erg duur in China. Ik vraag me af hoe ze het dan in India denken te redden, die zijn nog gevoeliger voor prijs.
Henk Hazelbank
Henk Hazelbank
  • 3
Frappant......
Waar wij, Mickey Mouseland gedwongen door onze CO2-tax steeds kleiner gaan rijden, daar gaan zij met vele malen meer steeds groter.

Nu als speldenknopje straks ons allemaal blauw betalen aan een mondiaal gezien totaal nutteloos klimaatplan, maar hee, politiek is iedereen tevreden. Realiteit zijn we allang uit het oog verloren.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Zo, best opmerkelijk dat je je van een markt met zo'n potentieel terugtrekt.
Mark LV
Mark LV
  • 0
Blijft bijzonder dat het drukbevolkte China met veelal kleine mensen juist geen kleine auto's willen. En Japan bijv wel.
Adriatic
Adriatic
  • 0
In India kan Suzuki veel goedkoper produceren (samenwerking met Maruti), mede daardoor kunnen ze daar een hele grote speler zijn....
Voor China : pas toch gewoon je modellengamma aan ? Nou, zo simpel ligt dat niet - de ontwikkelingskosten van elk willekeurig model zijn gewoon te hoog. Je moet ze ook nog eens terug verdienen.