Suzuki Jimny verdwijnt: slachtoffer van nieuwe veiligheidseisen

Snif

Suzuki Jimny Van

Na dit weekend geldt de nieuwe ‘General Safety Regulation’ voor alle auto’s die nieuw worden verkocht. Op de valreep maken de regels nog een slachtoffer, want de Suzuki Jimny verdwijnt uit de prijslijsten.

We staan aan de vooravond van een belangrijk weekend voor de Europese autowereld. Sinds 6 juli 2022 moeten alle nieuw geïntroduceerde auto’s al voldoen aan een pakket veiligheidseisen met de naam General Safety Regulation, maar vanaf 7 juli 2024 – aankomende zondag dus – gelden die eisen voor álle auto’s die nieuw worden verkocht. Ook modellen die voor 2022 werden gelanceerd, dus, en dat betekent onherroepelijk dat er slachtoffers vallen. Zeker in deze tijden, waarin autofabrikanten onder druk van andere regels veel geld investeren in elektrisch rijden, loont het de moeite niet meer voor autofabrikanten om een in zijn nadagen verkerend model nog eens te gaan upgraden met allerlei dure en complexe veiligheidssystemen. Eerder werd al duidelijk dat de Suzuki Ignis om die reden verdwijnt, maar nu blijkt dat je ook de Suzuki Jimny niet meer kan bestellen.

Jawel: de Jimny. Die schattige, stoere Jimny, die sinds 2018 de harten van veel autoliefhebbers sneller laat kloppen met zijn onverzettelijke uiterlijk en goede terreinkwaliteiten. De laatste Jimny is een soort budget-alternatief voor de Mercedes-Benz G-klasse, maar dan veel minder pretentieus. Met dat budget-gehalte viel het in Nederland door een overvloedige hoeveelheid bpm overigens wat tegen, maar dat weerhield Nederlandse kopers er niet van om meer Jimny’s te vragen dan de importeur kon leveren. Tot nu toe dus, want het is over en uit voor deze kleine automobiele held. Wie er nog één wil, kan nog snel op zoek gaan naar een voorraadmodel. Daarna kan alleen de occasionmarkt nog uitkomst bieden.

Bij Suzuki hangen meer veranderingen in de lucht. Automotive News meldt dat de Swace eveneens spoedig verdwijnt, terwijl er volgens dezelfde bron geen Sport-versie komt van de nieuwe Swift. Niet de veiligheidseisen, maar de gemiddelde CO2-uitstoot van de Suzuki-vloot zouden hiervan de oorzaak zijn. De Nederlandse importeur kan dit nieuws echter niet bevestigen, dus wat dat betreft houden we, totdat daar verandering in komt, nog even een slag om de arm. Wat we wel weten is dat er op termijn een elektrische Suzuki komt, die de eventueel verloren aantallen weer goed moet gaan maken in Europa.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (116)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.