AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Suzuki Celerio krijgt tweecilinder diesel in India
Suzuki's eerste eigen diesel is tweepitter
28
Suzuki pakt het bescheiden aan bij de eerste diesel die het merk zelf ooit voor een personenauto heeft ontwikkeld.
De Celerio krijgt in India namelijk de beschikking over een 0,8-liter, tweecilinder turbodiesel. Het blokje is goed voor 48 pk en 125 Nm. Het verbruik is 3,7 l/100 km, waarmee deze Celerio diesel volgens Suzuki de zuinigste in India gebouwde auto is.
De Suzuki turbodiesel is gemaakt van alumnium en het brandstofsysteem en de turbo zijn zo compact mogelijk gemaakt om gewicht te besparen.
Het Japanse merk komt nu ineens met een dieseltje op de proppen, omdat de vraag naar dergelijke motoren in India fors gestegen is. De plaatselijke overheid subsidieert sinds kort namelijk dieselbrandstof.