Supershowroom: Volkswagen Polo
Van Audi-kloon naar gekloond door Audi
Polo Mark I (1975-1981)
In 1975 konden we voor het eerst kennismaken met de Polo, een naam die destijds op een gerebadgete versie van de Audi 50 werd geplakt. Optisch waren de twee nauwelijks van elkaar te onderscheiden, maar de Volkswagen ging - vanwege zijn lagere prijs - stukken vaker over de toonbank. In 1978 - drie jaar voor het afzwaaien van de oer-Polo - werd de 50 na 180.812 verkochte exemplaren van de markt gehaald. De Polo zou het in totaal tot 500.000 stuks schoppen. Een facelift in 1979 voorzag de eerste Polo van tijdsconform kunststof bumperwerk. Naast de reguliere hatchback had Volkswagen een tweedeurssedan in de aanbieding, de Derby.
Polo Mark II (1981-1994)
In tegenstelling tot zijn voorganger was de Mark II wél een volledig eigen product van Volkswagen. Net als voorheen was weer een tweedeurssedan met de naam Derby leverbaar, al werd diens naam vanaf 1994 her en der omgedoopt tot Classic. Opvallend aan de reguliere hatchback was zijn afgehakte 'Steilheck'-kont. Naast die hatchback stond een Coupé op de prijslijst, in feite hetzelfde model als de hatchback maar nu voorzien van een vlakker liggende achterruit. In '85 verscheen de eerste Polo met sportieve aspiraties: de Coupé GT. Onder de kap lag een 75 pk sterke 1,3-liter benzinemotor. Later zou zelfs een tot 500 stuks gelimiteerde G40 (met G-Lader) om de hoek komen kijken.
Volkswagen had een lange levensloop voor de Polo voor ogen en om het model nog enigszins fris te houden, werd de snijtafel in 1990 vrijgemaakt. De Polo kreeg grotere koplampen, moderner bumperwerk. Na twee jaar viel het doek voor de sedan, de hatchback en Coupé mochten in afgeronde vorm nog door tot 1994.
Polo Mark III (1994-2002)
Geheel volgens de geldende designnormen goot Volkswagen in 1994 een relatief ronde ontwerpstijl uit over de Polo.Behalve een drie- als vijfdeurshatchback stonden er een sedan en een stationwagen op de bestselijst. Die laatste twee versies waren in feite weer herstickerde Seats Cordoba (Vario). De Mark III (of 6N) was niet alleen de eerste Polo die als Variant leverbaar was, ook een vijfdeursversie van de hatchback was een noviteit. De Polo werd eveneens verblijd met de komst van een turbodieselmotor. In 1995 liet Volkswagen zich van een opvallend vrolijke kant zien door de Harlequin te lanceren, een Polo waarvan elk stuk plaatwerk in een andere kleur was gespoten.
Ook deze Polo ging uiteraard onder het mes. In 2000 werd een gemoderniseerde serie getoond met nieuwe, heldere lichtunits, een interieur dat enigszins leek op dat van zijn kleinere maar modernere broertje Lupo én nieuw bumperwerk.
Hoewel in Duitsland in 2002 de laatste Mark III van de band liep, werd de derde Polo nog tot ver in 2009 in Argentinië geproduceerd.
Polo Mark IV (2001-2009)
De in 2002 gelanceerde Polo 9N kenmerkte zich vooral met zijn opvallend olijke front, een voorzijde met aan weerszijde dubbele kijkers waarmee hij zelfs ietwat op kleinere broer Lupo leek. Waar de pre-facelift Polo overeenkomsten vertoonde met een kleiner model, keek Volkswagen voor de in 2006 gepresenteerde facelift - de 9N3 - vooral naar de GolfV en met name naar de daar van afgeleide Eos. Ook aan de bilpartij werd gesleuteld, maar hier bleven de wijzingen beperkt tot mild gewijzigde achterlichtunits en een iets anders vormgegeven achterklep. Opvallende nieuwkomer was de BlueMotion-versie, een uitvoering met dichtgetimmerd front en een spaardiesel onder de kap. Aan de andere kant van het spectrum stond de GTI Cup Edition. Het was eveneens deze generatie Polo die in opgehoogde en stoerder aangeklede vorm als CrossPolo werd verkocht.
In Zuid-Amerika, Australië, Zuid-Afrika en sommige Europese landen werd ook een sedanversie van deze generatie Polo verkocht. Nog een curieus Polo-weetje is het feit dat men in Zuid-Afrika nog altijd een vierde generatie Polo kopen kan. Het model heet Polo Vivo en wordt er naast de huidige Polo V verkocht. De Vivo dient als vervanging voor de Citi Golf, een tot 2009 geproduceerde en gemoderniseerde versie van... de Golf 1!
Polo Mark V (2009 - )
De Polo die je momenteel uiteraard het vaakst op de weg tegenkomt. De in 2009 gelanceerde Polo werd onlangs nog aan een zeer minimale facelift onderworpen in een poging het model weer actueel te maken. Vergeleken met zijn voorgangers is deze generatie wellicht de meest volwassen Polo die Volkswagen heeft geleverd. Het exterieur doet sterk denken aan dat van de Golf VI en ook vanbinnen zijn de overeenkomsten met zijn grote broer alom aanwezig. Met name de 1.2 TDI Bluemotion die aan het begin van dit decennium verscheen was om belastingtechnische redenen niet aan te slepen. Ook van deze Polo staat in landen als Indonesië, Mongolië, Rusland, China en Mexico een sedan op de menukaart, een auto die veelal Vento wordt genoemd. Het is deze generatie Polo waarvan het platform niet alleen als basis diende voor de Skoda Fabia en Seat Ibiza, maar ook voor de A1 van 'premiumconcerngenoot' Audi.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Polo 1.6-16V Comfortline 3 deurs - AIRCO - CRUISE CONTROLE - APPLE CARPLAY - BLUETOOTH - EL. RAMEN + SPIEGELS - CPV - NAP - NL AUTO - NIEUWE APK BIJ AFLEVERING -
- 2006
- 167.358 km

Volkswagen Polo 1.2 TSI BlueMotion Comfortline |Navi|Trekhaak|
- 2012
- 214.664 km

Volkswagen Polo 1.2-12V Comfortline
- 2009
- 211.146 km