Supershowroom: Renault Espace
Van revolutionaire ruimteruis naar hippe cross-over
1. Espace I (1984)
Busjes waar veel personen in konden plaatsnemen bestonden al wel, maar een zevenzitter die vanaf de grond als personenauto was ontworpen, dat was revolutionair. Een andere bijzonderheid was dat deze Renault een koetswerk van glasvezel had. De lichte koets was een erfenis van Matra, dat het oorspronkelijke idee voor de Espace bedacht en bovendien verantwoordelijk was voor de productie van het ruimteschip. Na een korte gewenningsperiode werd de Espace razendpopulair. Toen het model in 1991 van de markt verdween waren er inmiddels 182.000 exemplaren verkocht en was de 'ruimteauto' een bekende verschijning.
2. Espace II (1991)
Bij de tweede generatie van de Espace kreeg Renault de kans om de Matra-sporen uit te wissen. Toch ging het om een typisch gevalletje evolutie: de koets werd wat afgeronder, maar de basisvorm bleef behouden. De dubbele A-stijl en het optisch alleen via de C-stijl aan de koets verbonden dak bleven kenmerkende zaken. Nieuw waren de buitenspiegels, die op bijzondere wijze leken samen te smelten met de voorschermen. Uiteraard werd ook de techniek aangepakt, en kwam er voor de fijnproevers voor het eerst een V6 beschikbaar. Die bleef nergens toen Renault in 1994 met de eenmalige Espace F1 op de proppen kwam, een geel gevaarte met een Formule 1-V10....
3. Espace III (1997)
Die buitenspiegels bleven behouden op de derde generatie Espace, net als die andere typische uiterlijke kenmerken. Toch veranderde er veel, en keek de auto dankzij z'n Laguna-achtige neusje stoer de wereld in. Voor het eerst was er naast de 'gewone' Espace een langere Grand Espace, waarmee de Franse ruimtereus in de voetsporen van z'n eeuwige concurrent Chrysler Voyager trad. De langere versie bood achter de achterste zitrij logischerwijs meer bagageruimte, en dat kon zeker geen kwaad.
4. Espace IV (2003)
Dat is knap: hoewel een kind kan zien dat dit een Espace is was de vierde generatie zowel gewaagd als tijdloos. Pas in 2015 maakte dit ruimteschip plaats voor z'n hippe opvolger, maar écht verouderd was hij na 12 jaar nog steeds niet. Het concept 'opgeruimd dashboard' werd door Renault tot een kunstvorm verheven door nu écht alles achter klepjes te verstoppen, zodat ook de inzittenden het idee kregen in iets bijzonders te zitten. Deze Espace was de eerste generatie die een volledig stalen carrosserie kreeg, en was er opnieuw in een lange en een 'korte' variant.
5. Espace V (2015)
We schreven het al eerder: deze Espace laat z'n roots voor wat ze zijn en slaat z'n eigen weg in. Nog steeds is het een erg ruime auto, maar dat is niet langer z'n 'core bussiness'. Door grotere wielen en een dito bodemvrijheid neigt de auto lichtjes naar een SUV en ontstaat er een tamelijk uniek koetswerk. Dat was ook wel nodig, want grote MPV's sterven langzaam uit in Europa. Toch is een derde zitrij nog leverbaar, dus wie een groot gezin heeft kan nog steeds bij de grote Renault terecht.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Espace 2.0 T 6 persoons climate&cruise control trekhaak regensensor hoge zit carbage run barrel race
- 2006
- 403.986 km

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 iconic 7p. Automaat / 7 Persoons / Pack Harman Kardon premium sound / HUD / Trekgewicht 1500 kg / Elektrische achterklep / Stuur- en Stoelverwarming / Adaptief CC / Stoel met massage functie /
- 2024
- 14.851 km

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 iconic 7p. | DEMO - beschikbaar vanaf 18-09-2025 | Solarbay panoramadak | Harman kardon audio | 360 Camera | 4CONTROL | Elektrische achterklep | Apple CarPlay/Android Auto |
- 2025
- 0 km