Supershowroom: Nissan Micra

Vierkant, rond of scherp?

Supershowroom: Nissan Micra
Supershowroom: Nissan MicraSupershowroom: Nissan MicraSupershowroom: Nissan MicraSupershowroom: Nissan MicraSupershowroom: Nissan MicraSupershowroom: Nissan MicraSupershowroom: Nissan MicraSupershowroom: Nissan MicraNissan Micra
Eén van de grote klappers op de Autosalon van Parijs was de Nissan Micra. Het debuterende model is veel scherper getekend dan z'n sterk afgeronde voorgangers. Dat schreeuwt om een optreden in Supershowroom!

Micra 1 (1982)

Waar de meeste mensen bij 'Micra' aan de ronde, schattig ogende middelste drie generaties zullen denken, was het oermodel een hatchback die met z'n vierkante koets perfect bij z'n tijdsgenoten paste. In Nederland bond de auto vanaf 1983 de strijd aan in een nog erg jong segment. Hij kreeg daar auto's als de Opel Corsa, Volkswagen Polo, Toyota Starlet en Daihatsu Charade op z'n pad. Sterke punten van de eerste Micra waren – behalve de spreekwoordelijke betrouwbaarheid –z'n lage gewicht van 630 kg, het daarbij horende lage verbruik én z'n ruimte, wat de Micra vooral aan z'n relatief hoge koetswerk te danken had. In 1985 kreeg deze Micra een facelift waarbij vooral de achterzijde op de schop ging, en de achterlichten fors groter werden. Interessant weetje: retro-helden Figaro, Be-1 en Pao zijn alledrie op dit model gebaseerd.

Micra 2 (1992)

Geheel in lijn met de laatste mode die destijds heerste in autoland, kreeg de tweede generatie Micra in 1992 veel ronde vormen mee. Die designtaal zou de Micra de komende drie generaties blijven kenmerken. Dat Nissan bij dit model veel rekening hield met de Europese markt, bleek onder meer uit het feit dat er ook dieselmotor op de bestellijst stond. Ook werd de auto in ons werelddeel, om precies te zijn in Engeland, in elkaar geschroefd. De moeite werd beloond, want de Micra werd in 1993 de eerste niet-Europese auto die er met de European Car of The Year-award vandoor ging. In 1997 onderging de Micra 'K11' een zeer uitgebreide facelift. Z'n gezicht bleef behouden, maar door de grotere, heldere koplampen, nieuwe achterlichten en vrolijke aankleding van het interieur kon Nissans kleine nog tot 2003 de concurrentie te lijf gaan. In z'n thuisland ging deze Micra overigens heel wat minder braaf door het leven dan hier: Nissan kwam er zelf met een cabrioletversie, terwijl Mitsuoka er onder de noemer 'Viewt' een heuse Jaguar MK2-lookalike van presenteerde.

Micra 3 (2003)

Ruim tien jaar nadat de tweede generatie zich voor het eerst liet zien, verscheen er voor het eerst een volledig nieuwe opvolger. Dankzij z'n 'op' de neus liggende koplampen en markante schouderlijn was het een auto die niet onopgemerkt voorbijging in het straatbeeld. Bij deze auto kwam Renault voor het eerst om de hoek kijken, wat zich onder meer uitte in de 'dCi' geheten dieselmotor. De benzineversies waren in ons land logischerwijs populairder. Het motorengamma was op dat gebied vrij uitgebreid en omvatte blokjes met cilinderinhouden van 1,0, 1,2 en 1,4 liter. De cabrioletversie kwam terug, maar bleef niet voorbehouden aan de Japanse markt. Als antwoord op de razend populaire Peugeot 206 CC bracht Nissan namelijk een heuse klapdak-cabrio op de markt, de Micra C+C. Mitsuoka maakte opnieuw een cartooneske Jaguar MK2 op basis van deze Micra, die zich daar met z'n ronde daklijn nog beter voor leende dan z'n voorganger.

Micra 4 (2011)

Bij de vierde Micra pakte Nissan de zaken met beleid aan. De auto kreeg een vrijwel net zo afgeronde designtaal mee als z'n voorganger en een afgezwakte versie van de 'schouderlijn' van het eerste model. De driedeursvariant én de C+C ruimden het veld, waarmee alleen de vijfdeurs hatchback overbleef. Motorisch was er wel revolutionair nieuws, en wel in de vorm van de DIG-S. Het 1.2-literblokje kreeg namelijk geen turbo, maar een heuse compressor mee. In 2013 onderging deze Micra een facelift waarbij vooral het front op de schop ging. De bijna ronde koplampen maakten hierbij plaats voor puntige exemplaren, alsof Nissan een tussenstapje naar de vijfde generatie wel op z'n plaats vond.

Micra 5 (2016)

CEO Carlos Ghosn noemt de onlangs in Parijs onthulde Micra net zo revolutionair als het eerste model. Ten opzichte van z'n voorgangers is de term 'revolutie' in ieder geval zeker terecht, want de nieuwe Micra breekt op designvlak met alles waar z'n voorgangers voor stonden. Overboord met de 'lieve', vrouwelijke uitstraling, in plaats daarvan is het tijd voor scherpe lijnen en strakke vouwen. Dat we de auto in Parijs voor het eerst te zien kregen, is natuurlijk geen toeval. De auto is meer dan ooit met het oog op Europa ontwikkeld en leunt sterk op de compacte hatchback van Nissans Europese partner Renault. De Clio leent niet alleen z'n techniek, maar zelfs bepaalde designkenmerken uit aan z'n 'Japanse' broeder. Onder de kap is een moderne 0,9-liter driecilinder turbomotor te vinden die 90 pk levert. Ook een diesel is van de partij en meer keuze op benzinegebied laat niet lang op zich wachten. De nieuwe Micra staat vanaf voorjaar 2017 bij de Europese dealers.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.