Subaru onthult nieuwe Outback
De ruime versie die wél verkoopt
Eerder dit jaar onthulde Subaru een nieuwe Legacy. Die sedan is nog nooit alleen gebleven en ook deze keer kunnen we ‘m geruststellen. Dit is de nieuwe Outback!
De Outback, inderdaad, en geen reguliere stationwagen. Die versie is al bij de huidige generatie gesneuveld, omdat er buiten Europa al jaren een vrijwel algemeen gebrek aan interesse voor stationwagens bestaat. De meer SUV-achtige Outback krijgt in de Verenigde Staten de handen wel op elkaar, dus is het niet gek dat Subaru de nieuwste versie daar presenteert.
Zoals te verwachten viel is de Outback aan de voorzijde vrijwel identiek aan de nieuwe Legacy sedan. De stationwagen-koets wijkt aan de achterzijde natuurlijk wel af, maar blijft designtechnisch keurig op de gebaande paden. Dat dat met de auto zelf niet nodig is, maken de kunststof toevoegingen aan de bumpers en rond de wielkasten duidelijk. Daarnaast staat de auto een paar cm hoger op de poten dan een reguliere Legacy, zodat de auto nu een bodemvrijheid heeft van dik 22 cm.
Ook binnenin is de Outback duidelijk herkenbaar als Legacy-derivaat. Daarmee maakt ook het Outback-binnenste indruk met een 11,6-inch groot, verticaal georiënteerd touchscreen. Het dashboard oogt daarmee in één klap weer helemaal bij de tijd. Het grote verschil tussen beide nieuwe Subaru's is natuurlijk achterin te vinden, want daar biedt de Outback fors meer praktisch gebruiksgemak. Subaru belooft dat er met de bank plat tot 2.143 liter kan worden verstouwd.
Uiteraard is de Outback technisch gelijk aan de Legacy. Dat betekent dat we ook hier het nieuwe Subaru Global Platform tegenkomen, een modulaire basis waar alle recente Subaru’s gebruik van maken. Vanzelfsprekend zorgen boxermotoren voor de aandrijving. De basismotor is in de VS een 180 pk sterke, atmosferische 2,5-liter en wie meer wil, kan nog opteren voor een 2.4 Turbo met 260 pk. Een CVT-automaat is in alle gevallen standaard.
De Legacy zal net als de laatste generatie aan de Nederlandse neuzen voorbij gaan, maar de Outback maakt naar verwachting straks wel weer z’n opwachting in de vaderlandse showrooms.
De eerste
Dankzij de maffe AMC Eagle Wagon was de eerste Subaru Outback in 1993 net niet echt de eerste opgehoogde stationwagen ter wereld, maar het is wel de auto die de trend zette. Volvo volgde in 1997 met de V70 XC en sindsdien hebben tal van andere merken ook hoogpotige versies van reguliere modellen gemaakt, meestal op basis van een stationwagen. Subaru hield het bovendien niet bij de Legacy Wagon, maar zette ook de sedan wat hoger op de poten. Bovendien volgde er rap een Outback Sport-versie van de Impreza, al was die niet in Nederland leverbaar. Inmiddels is er wel een hoge Impreza, al heet die auto XV.
Had je deze auto's al gezien?

Subaru Outback 2.5i Premium Eye-Sight / Navigatie / Apple Carplay en android auto
- 2018
- 113.030 km

Subaru Outback 2.5i Premium | Cruise | Leder | Camera
- 2016
- 99.897 km

Subaru Outback 2.5i Exclusive Leer | Schuifdak | LED | Camera | Clima | Cruise | Navigatie | Trekhaak | Automaat !!
- 2011
- 199.861 km