Subaru Outback (2006)

autoreview

Subaru Outback (2006)

Signalement

Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf90.000 km
KM-stand laatst155.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Subaru Passie

  • 155.000 km

Met plezier heb ik een aantal Subaru Outback reviews op deze website gelezen en ik vind het leuk om mijn ervaringen met u te delen. In 1968 kocht ik mijn eerste auto: een DKW F-102 van 1964 waarin ik drie jaar met veel plezier door Zuid-Duitsland gereden heb. Daarna heb ik in andere landen gewerkt en met huurauto’s gereden: 1973 in Spanje in Seat 127, 1974 in Oostenrijk in VW kever en 1975 in Moskou in Lada en Volga. Eind 1976 kocht ik een Audi 100 uit 1971, verving die in 1978 door een nieuwe Honda Prelude die ik in 1983 verving door een nieuwe Nissan Prairie 1500, 10 jaar en 280.000 km de perfecte gezinsauto, maar corrosie gevoelig.

In 1993 viel ik voor de Subaru aanbieding voor een Legacy Stationwagon 2.0 Automaat waarvoor ik inderdaad in 2002 de aanschafprijs minus Fl. 5000 aan inruilwaarde terug kreeg bij de aanschaf van een Subaru Outback 2.5 automaat. Nou ja… die 1993 Legacy SW kostte Fl. 43.000 en die 2002 Outback € 43.000, dus het bleef een forse investering. Maar ondertussen was ik wel in de Subaru ban gekomen: in 9 jaar 260.000 km met dezelfde uitlaat, die ik bij de vorige auto’s elke 3 jaar moest vervangen.

Met die Outback 2.5 ben ik naar Zuid Frankrijk verhuisd, heb ik in 11 jaar 140.000 km gereden en inderdaad met dezelfde uitlaat. In 2013 heb ik hem helaas total loss gereden en viel mijn keuze op een Subaru Outback 3.0-H6 van januari 2007 met 90.000 op de teller van een Fransman uit een nabijgelegen dorp. Hij heeft twee grote honden en vond de achterbak toch te krap. Hij liet zijn honden uit in een bos en schuwde de bospaadjes niet, hetgeen resulteerde in krassen aan beide flanken van het zwarte beest. Hij gaf me daarvoor € 1.150 korting en dat kwam mij goed uit want ik wilde sowieso een auto in mijn zelfgekozen kleurstelling.

Een Franse auto journalist schreef recentelijk bij een testverslag van het laatste model Subaru Outback: Dit is technisch een SUV maar ziet er uit als een normale stationwagon en dat willen de Fransen niet, die kopen liever een auto met alleen een voorwielaandrijving die er uit ziet als een SUV. Maar ik vind dat nu juist de charme van deze auto: een super comfortabele SUV vermomd als stationwagon. Door de bovenkant van de auto lichter te kleuren dan de onderkant lijkt de auto optisch nog slanker en dat vind ik mooi. De latere modellen Outback vind ik pompeuzer, voor mij is de serie 2003-2009 de elegantste.

Inmiddels zijn we 9 jaar en 65.000 km verder en kan ik u adviseren: koop nooit een auto van iemand die over de bospaadjes raust, daar kan zelfs een Subaru slecht tegen. De beschermkappen van de kinetische koppelingen bleken gescheurd € 243, de distributieriem die de stuurbekrachtiging en andere aggregaten aandrijft gaf de geest € 428 en de silent blocs moest ik laten vervangen € 1003. Defecten die een gevolg van door ruw terrein rijden zijn.

Tegenvallers waren defecte portiersloten: achter links € 200 achter rechts € 170, achterklep € 303 en linker voorportierslot € 342. De garage van de huidige dealer rekent als arbeidslood € 90 per uur dus goedkoop is anders. Maar ik ben geen sleutelaar en aangewezen op de garage. Helaas is in Frankrijk de populariteit van Subaru sinds ze minder aan rallyesport doen sterk afgenomen en verkopen de dealers in Zuid-Frankrijk nauwelijks nog nieuwe Subaru’s. De dealer in Montpellier op 35 km heeft de vertegenwoordiging helaas opgegeven en nu moet ik naar Nîmes op 100 km.

In vergelijking tot mijn Audi 100 (die aan het gaspedaal hing, zoals een Alfa) aarzelen de Subaru’s even als je gas geeft om in te voegen, net zoals de Nissan en de Honda om van de Volga maar te zwijgen en dat vind ik jammer. Ik weet wel dat als ik het gaspedaal op de bodem trap er een kick down effect optreedt, maar om nou alle 245 PK in te zetten om van 50 tot 80 te accelereren vind ik overdreven.

Ik geniet van de luxe in deze auto met alle voorzieningen die destijds denkbaar waren standaard ingebouwd zoals de automatische klimaatregeling, het luxueuze leren interieur en de navigatie. Ik rijd heel defensief omdat ik nog lang van de Franse zon wil genieten dus de traction control is aan mij niet besteed, maar de voortreffelijk cruise control en rotsvaste wegligging vind ik heerlijk.

Fijn is dat de automaat ook sequentieel geschakeld kan worden om op en neer schakelen van de automaat op lange hellingen te elimineren en om bij afdalingen op de motor te kunnen remmen zonder dat je naar een korte bergversnelling terug moet schakelen. Doordat ik continue de airco aan heb en veel korte trajecten rijdt verbruik ik circa 12 liter per 100 km, maar op de snelweg bij 115 km/u is dat 10 liter. Olieverbruik heb ik nog niet kunnen constateren.

Voor mij is dit een wereldauto en ik ken geen betere voor onze toepassing dus hij staat in onze goed geventileerde garage stil te dromen en ik hoop er nog vele jaren van te genieten. Wist u overigens dat er in de USA een 500.000 miles Subaru club is, waarvan de leden dus meer dan 750.000 km met hun Subaru hebben gereden, en dat meer dan 90% van de Subaru klanten in de USA hun Subaru vervangen door een Subaru.? Wij staan dus niet alleen in onze ‘Subaru Passie’.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens