Subaru bouwt twintig miljoenste auto met AWD
Grip op bekend concept
Wie Subaru zegt, zegt vierwielaandrijving. Hoewel lang niet alle alle auto's die het merk heeft verkocht uitgerust zijn met permanente vierwielaandrijving, is het gros dat wel. Subaru meldt nu trots dat het afgelopen maand zijn twintig miljoenste auto met deze vorm van aandrijving heeft verkocht.
Subaru is onlosmakelijk verbonden met vierwielaangedreven auto's, al heeft het merk ook diverse auto's met voor- of achterwielaandrijving geleverd. Niet alleen Subaru's eerstgeborene, de 360 was een achterwielaandrijver, maar ook de BRZ heeft altijd achterwielaandrijving gehad. Daarnaast leverden de Japanners de Leone en verscheidene uitvoeringen van de Justy, Impreza en Legacy met voorwielaandrijving. De link tussen Subaru en vierwielaandrijving komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Momenteel is 98 procent van de modellen voorzien van vierwielaandrijving. Inmiddels heeft het merk maar liefst 20 miljoen vierwielaangedreven auto's verkocht.
Subaru's eerste voor massaproductie bestemde vierwielaandrijver was de Leone 4WD Estate Van die in 1972 in Japan op de markt verscheen. Dat model was - haast vanzelfsprekend bij het merk - uitgerust met een boxermotor. Ook de hybride e-Boxer-modellen hebben een dergelijke configuratie. In Nederland was de tot voor kort leverbare BRZ de laatste niet-vierwielaangedreven Subaru. In Japan verkoopt het merk ook voorwielaangedreven versies van de Chiffon, Stella, Pleo Plus en Sambar, respectievelijk gerebadgete Daihatsu's Tanto, Move, Mira/Cuore en Hijet.