Subaru bouwt 15 miljoenste boxermotor
Subaru heeft niet alleen benzinedrinkende boxermotoren in het gamma, er zijn sinds enkele jaren ook dieselende boxers te krijgen. In mei 1966 - toen de eerste Subaru 1000 van de band liep - was daar nog geen sprake van. Het was de eerste Subaru die zo'n kenmerkend boxer-blok meekreeg.
Subaru kiest voor boxermotoren omdat ze in theorie minder trillingen veroorzaken dan V- en lijnmotoren. De cilinders liggen op hun zij tegenover elkaar, waardoor ze elkaars ongewenste vibraties opheffen. Bovendien heeft een boxermotor een lage bouw, waardoor het zwaartepunt van de auto lager komt te liggen.
Wie denkt dat we met deze 15 miljoen motoren ook wel alle Subaru's hebben gehad, die heeft het mis. De Japanners hebben namelijk ook 'gewoon' lijnmotoren in elkaar gezet, voornamelijk voor Kei-cars als de Vivio, de Mini Jumbo en de eerste Justy. De latere Justys deelden hun genen met de Suzuki Swift, Suzuki Ignis en Daihatsu Sirion 2. De Trezia - op zijn beurt weer een Toyota Verso-S - beschikt eveneens over conventionele lijnmotoren.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Test: de vernieuwde Subaru Solterra is vooral indrukkend veel sneller

Subaru Impreza GT Turbo (2000) - Op de rollenbank

Subaru komt met twee nieuwe STI-modellen waarvan één met benzinemotor!

De laatste Subaru met voorwielaandrijving was ook al een Toyota-kloon



