AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Stokpaardje Ferrari-techniek herkent overmoed
32
Ferrari's staan momenteel al bol van de geavanceerde techniek, maar het merk wil z'n voorzieningen naar een hoger plan tillen. De Italianen werken namelijk aan een systeem dat overmoedige bestuurders herkent en de hulpsystemen daarop aanpast.
Dat meldt Autocar. De zeer geavanceerde techniek van Ferrari heeft sensoren die de geestelijke en fysieke toestand van de bestuurder continu analyseren. Als het systeem overmoed of vermoeidheid bij de bestuurder ontdekt, zet het extra hulpsystemen (tractiecontrole en stabiliteitscontrole) aan om de bestuurder tegen zichzelf te beschermen.
Een Ferrari-medewerker legt uit: "Bestuurders hebben de neiging om hun rijvaardigheid verkeerd in te schatten, en in veel gevallen betekent dit dat ze hun rijkunsten overschatten, met alle risico's van dien. Daardoor zijn hulpsystemen in de praktijk ingesteld naar de wens van de bestuurder, en niet zoals het eigenlijk zou moeten."
De sensoren analyseren volgens Ferrari de ademhaling, de bloeddruk en de hartslag van de bestuurder. Een camera moet bekijken hoe vaak hij met zijn ogen knippert. Tenslotte wil Ferrari ook de lichaamstemperatuur en de hersenactiviteit meenemen in de analyses.
Ferrari is momenteel druk bezig om de patenten aan de vragen voor de technologie. Het systeem is niet alleen een 'Big Brother', haast het merk zich om toe te voegen. De verzamelde informatie zou juist ook gebruikt kunnen worden om bestuurders met grote rijvaardigheid een fijnere rit te bezorgen.
Een Ferrari-medewerker legt uit: "Bestuurders hebben de neiging om hun rijvaardigheid verkeerd in te schatten, en in veel gevallen betekent dit dat ze hun rijkunsten overschatten, met alle risico's van dien. Daardoor zijn hulpsystemen in de praktijk ingesteld naar de wens van de bestuurder, en niet zoals het eigenlijk zou moeten."
De sensoren analyseren volgens Ferrari de ademhaling, de bloeddruk en de hartslag van de bestuurder. Een camera moet bekijken hoe vaak hij met zijn ogen knippert. Tenslotte wil Ferrari ook de lichaamstemperatuur en de hersenactiviteit meenemen in de analyses.
Ferrari is momenteel druk bezig om de patenten aan de vragen voor de technologie. Het systeem is niet alleen een 'Big Brother', haast het merk zich om toe te voegen. De verzamelde informatie zou juist ook gebruikt kunnen worden om bestuurders met grote rijvaardigheid een fijnere rit te bezorgen.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Nieuws

'Ferrari Daytona' uit Miami Vice gaat onder de hamer
Achtergrond

Slechts één elektrische Ferrari: ‘Koper wil ze niet’
Nieuws

Supercar met V12 op Ferrari-basis: dit is de Talos XXT
Nieuws

Ferrari maakt meer winst door hogere prijzen en maatwerk



