Stille revolutie: gereden met de Panamera Hybrid

Porsche Panamera S Hybrid
Stond de Europese auto-industrie aanvankelijk nog wat twijfelend aan de zijlijn tijdens de prille jaren van het hybride-era, nu lijkt men aan een inhaalslag begonnen. Na de Cayenne Hybrid is het nu de beurt aan de Panamera. Niet alleen de politiek vraagt om zuinige auto's, ook de markt.

En zo kan het dus gebeuren dat je anno 2011 achter het stuur zit van een 380 pk sterke Porsche die - volgens opgave - bijna 1 op 15 haalt. De aandrijflijn kennen we al uit de Cayenne Hybrid. De V6 met compressor is afkomstig van Audi, die het blok in de S4 hangt. Tussen de motor en de transmissie zit een extra koppeling, die de verbrandingsmotor los kan koppelen. De achttraps Tiptronic automaat telt feitelijk twee overdrives, de topsnelheid van 270 km/h haalt deze snelle hybride in zes. De opgegeven verbruikswaarde van 6,8 l/100 km is alleen realiseerbaar indien er speciale banden (19-inch) van Michelin zijn gemonteerd. Deze vierseizoenenband met extra lage rolweerstand is gebruikt voor de Europese homologatie. De maximumsnelheid met dit rubber is begrensd op 240 km/h.

E-Power

Met zijn gewicht van 1.980 kg is dit weliswaar geen lichtvoetig gooi- en smijttype voor de bochtige Alpenwegen die we rijden, maar met de (standaard) luchtvering in de modus 'sport' komt hij behoorlijk dicht in de buurt van de sensationele rijbeleving die een 911 biedt. Vermogen is altijd volop voorhanden. Geef gas en de Panamera gaat. Met grote stappen zelfs. Activeer je de E-Power-modus, dan is het mogelijk om over een afstand van maximaal twee kilometer louter elektrisch te rijden. Eenmaal buiten de bebouwde kom zien we regelmatig de naald van de toerenteller op nul vallen. Op dat moment is de auto aan het 'zeilen', zoals Porsche dat noemt. De motor wordt ontkoppeld en uitgeschakeld, de Porsche gaat in een soort vrije val heuvelafwaarts. We schatten in dat je bij normaal gebruik in Nederland een gemiddelde van 1 op 10 haalt. Keurige waarde. Belangrijk voor een Panamera-koper? We betwijfelen het. En een statement maak je ook niet met deze hybride, want voor de buitenwacht is het gewoon een 'dikke' Porsche. In onze ogen vooral een heel erg fijne, die ook nog eens relatief zuinig is.

De volledige rij-impressie met de Porsche Panamera Hybrid is te lezen in AutoWeek 21, die vanaf woensdag 25 mei in de winkels ligt.

Video

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.