AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Sterker dan Enzo en co.
63
We zagen het prototype al enige tijd rondrijden op de Nordschleife, maar op de introductie van de Mercedes SL 65 AMG Black Series was het nog even wachten. Nu is de auto dan eindelijk officieel en we kunnen concluderen dat ze bij AMG niet van half werk houden.
De SL 65 AMG Black Series is namelijk goed voor 670 pk en 1000 Nm. Dat is meer dan een Ferrari 599 GTB Fiorano, meer dan een Lamborghini LP640 en zelfs meer dan de (uitverkochte) Ferrari Enzo. De kracht komt van een opgevoerde versie van de 6,0-liter V12 uit de SL 65 AMG. Mercedes' huistuner haalt de extra paardenkrachten uit het blok door het monteren van twee nieuwe turbo's en nieuw ontworpen einddempers. Het blok is gekoppeld aan een vijftraps AMG Speedshift Plus-transmissie, die vier schakelprogramma's kent: 'Comfort', 'Sport', 'M1' en 'M2'. Vier leds geven aan wanneer de bestuurder het best kan schakelen.
Maar wie de foto's bekijkt, ziet meteen dat de Black Series-transformatie niet beperkt blijft tot wat extra paardenkrachten. De top-SL schudt maar liefst 250 kilogram af en weegt zodoende nog 1770 kilogram. Mercedes-Benz bewerkstelligt deze spectaculaire daling door intensief gebruik van koolstofvezelcomposieten. Dit materiaal is onder meer terug te vinden in de 14 centimeter bredere voorspatborden, de voorbumper- en spoiler met zichtbare splitter, de motorkap en de achterklep.
Een andere belangrijke wijziging betreft het dak van de auto: dat is niet meer een (zwaar) metalen klapdak, maar gewoon een vast dak. Het is uiteraard ook van het speciale composiet gemaakt en heeft een ingebouwde rolbeugel. De achterspoiler van –u raadt het al- koolstofvezel klapt automatisch uit bij snelheden boven de 120 kilometer per uur.
De SL 65 AMG Black Series sprint zodoende in 3,9 seconden naar 100 kilometer per uur. De snelheidsmeter loopt door naar 360 kilometer per uur, maar Mercedes-Benz begrenst de auto op 320 kilometer per uur. Mercedes-Benz levert in november de eerste exemplaren aan de gelukkige kopers. Hoeveel de auto gaat kosten, is nog onduidelijk. Wel weten we dat er zeven exemplaren naar Nederland komen. Dus als de kersverse Jackpotwinnaar van de Staatsloterij nog een auto zoekt om z'n 25 miljoen op stuk te slaan, dan hebben we bij deze een mooie tip.
Maar wie de foto's bekijkt, ziet meteen dat de Black Series-transformatie niet beperkt blijft tot wat extra paardenkrachten. De top-SL schudt maar liefst 250 kilogram af en weegt zodoende nog 1770 kilogram. Mercedes-Benz bewerkstelligt deze spectaculaire daling door intensief gebruik van koolstofvezelcomposieten. Dit materiaal is onder meer terug te vinden in de 14 centimeter bredere voorspatborden, de voorbumper- en spoiler met zichtbare splitter, de motorkap en de achterklep.
Een andere belangrijke wijziging betreft het dak van de auto: dat is niet meer een (zwaar) metalen klapdak, maar gewoon een vast dak. Het is uiteraard ook van het speciale composiet gemaakt en heeft een ingebouwde rolbeugel. De achterspoiler van –u raadt het al- koolstofvezel klapt automatisch uit bij snelheden boven de 120 kilometer per uur.
De SL 65 AMG Black Series sprint zodoende in 3,9 seconden naar 100 kilometer per uur. De snelheidsmeter loopt door naar 360 kilometer per uur, maar Mercedes-Benz begrenst de auto op 320 kilometer per uur. Mercedes-Benz levert in november de eerste exemplaren aan de gelukkige kopers. Hoeveel de auto gaat kosten, is nog onduidelijk. Wel weten we dat er zeven exemplaren naar Nederland komen. Dus als de kersverse Jackpotwinnaar van de Staatsloterij nog een auto zoekt om z'n 25 miljoen op stuk te slaan, dan hebben we bij deze een mooie tip.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz SL 280 SL Pagode W113 Automatic Hardtop
- 1968
- 25.328 km
€ 67.450

Mercedes-Benz SL 500 SL 126.000km
- 1984
- 126.188 km
€ 39.950

Mercedes-Benz SL Roadster 63 S E-Performance Aut9 | 816pk | Keramisch | Carbon | Aerodynamicapakket | Distronic+ | Achterasbesturing | Multicontourstoelen | HUD | Burmester | Airscarf |
- 2024
- 10.539 km
€ 245.000
Lees ook
Test: Mercedes-Maybach SL 680 – Ultieme luxe in de overdrive
20 jaar terug
Toen diesel nog de toekomst had: rijden met Mercedes SLK 320 CDI Triturbo en SL 400 CDI Biturbo
Nieuws
Ook power-plug-ins van Mercedes-AMG GT Coupé én SL zo'n €30.000 duurder
Nieuws
Mercedes-Maybach SL 680: extreem duur, maar niet de duurste ooit!
Nieuws