Stellantis test e-fuels in 28 motorenfamilies

CO2 besparen

Peugeot 208 GTI

Stellantis legt de laatste hand aan het testen van zogenoemde e-fuels - CO2-neutrale brandstoffen - in een enorm aantal verschillende verbrandingsmotoren. Het concern past e-fuels toe in maar liefst 28 verschillende motorenfamilies.

Na 2035 mogen er geen traditionele benzine- of dieselauto's meer in Europa worden verkocht, maar auto's met verbrandingsmotoren die zogenoemde CO2-neutrale 'e-fuels' lusten, mogen wel nieuw in de verkoop. Hoewel Stellantis-topman Carlos Tavares niet bijzonder veel van die uitzondering verwacht, is Stellantis toch druk in de weer met het testen van deze brandstoffen.

Stellantis zegt de inzetbaarheid van dergelijke e-fuels in zijn auto's met verbrandingsmotoren te testen, maar voert die lang niet alleen op nieuwe auto's uit. In maar liefst 28 motorenfamilies (vanaf 2014) past Stellantis e-fuels toe om ze 'e-fuel proof' te maken. Volgens Stellantis zijn e-fuels in theorie toepasbaar in maximaal 28 miljoen Stellantis-auto's. Betekent dit dat Stellantis groots inzet op de verkoop van auto's met verbrandingsmotoren die e-fuels lusten? Dat niet, maar het concern denkt wel een steentje bij te kunnen dragen aan de CO2-reductie. Volgens het concern kan het door synthetische brandstoffen toe te passen in bestaande auto's tussen 2025 en 2050 een reductie van 400 miljoen ton CO2 realiseren. E-fuels zouden niet alleen in benzineauto's, maar ook in diesels hun weg moeten vinden, aldus Stellantis.

Welke motorenfamilies er wel en niet geschikt zijn gebleken voor de toepassing van e-fuels, meldt Stellantis niet.

Lezersreacties (122)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.