Stellantis in zee met Chinese Leapmotor: grote EV-plannen, ook buiten China
Innige omhelzing
Stellantis koopt een aanzienlijk belang in de Chinese EV-fabrikant Leapmotor. Het neemt voor ongeveer 1,5 miljard euro een belang van 20 procent in het Chinese bedrijf. Ook stampen de twee bedrijven een joint venture uit de grond waarin Stellantis de leiding neemt. Interessant: dit samenwerkingsverband richt zich ook op het bouwen én verkopen van auto's buiten China.
Stellantis heeft zich stapsgewijs teruggetrokken uit China. Zo trok het niet lang geleden na tegenvallende resultaten de stekker uit de joint venture die Jeep tot voor kort met GAC had. Laat Stellantis China dan voor wat het is? Zeker niet. Het heeft nieuwe pijlen uit de koker getrokken en ook richt het grote concern scherper dan ooit op China. Het neemt een belang van grofweg 20 procent in het Chinese Leapmotor, een fabrikant van elektrische auto's.
Stellantis richt samen met Leapmotor ook een samenwerkingsverband op, dat Leapmotor International gaat heten. Stellantis krijgt daarvan 51 procent van de aandelen in handen, een meerderheidsbelang dus. Dit samenwerkingsverband moet het ook mogelijk maken om producten van Leapmotor naar landen buiten China te exporteren, maar ook om ze buiten China te produceren.
De relatie die Stellantis met Leapmotor aangaat, doet enigszins denken aan de samenwerking tussen Volkswagen en Xpeng. Net als Volkswagen en Xpeng gaan ook Stellantis en Leapmotor EV-technologie van elkaar gebruiken en produceren. Deze joint venture moet in de tweede helft van volgend jaar opgetuigd zijn. Ongetwijfeld moet het samenwerkingsverband met Leapmotor een steentje bijdragen aan het uitbreiden van het elektrische modellengamma van Stellantis. Stellantis noemt de EV-technologie van Leapmotor een aanvulling op zijn eigen technologie en zegt dat het door de samenwerking "wereldwijd meer betaalbare mobiliteitsoplossingen kan bieden". In welke mate er straks elektrische auto's van Stellantis met Leapmotor-techniek of op een platform van dat bedrijf in Europa op de markt komen, is nog niet toegelicht. Volgens Stellantis wordt nog gekeken hoe de synergie tussen de twee bedrijven kan worden vergroot . Stellantis heeft zich als doel gesteld om vanaf 2030 in Europa enkel nog volledig elektrische auto's te verkopen. Het kan dus best wat hulp gebruiken.
Overigens heeft Stellantis ook een flink samenwerkingsverband met Dongfeng. Auto's van Peugeot en Citroën worden er door de joint venture Dongfeng Peugeot-Citroën geproduceerd. Ook in Nederland merk je daar wat van. Zo wordt de Citroën C5 X er ook voor de Europese markt gebouwd.
Leapmotor verkocht vorig jaar in China ruim 110.000 auto's. De komende drie jaar wil Leapmotor zijn EV-portfolio uitbreiden met een uitgebreide reeks elektrische modellen. Het gaat niet alleen om C-, D- en E-segmenters, maar ook om B- en zelfs A-segmenters. De samenwerking tussen Stellantis en Leapmotor moet dat laatste bedrijf ook helpen om zijn verkopen in China te laten groeien.
Afgebeeld: de Leapmotor C11.
PRIVATE LEASE Leapmotor
Had je deze auto's al gezien?

Leapmotor T03 Design 37.3 kWh
- 2025
- 2.000 km

Leapmotor C10 REEV Design 28.4 kWh Camera systeem rondom, Stoelverwarming/koeling, Panoramadak, Navigatie
- 2025
- 295 km

Leapmotor T03 Design 37.3 kWh Navigatie, Camera achter, Parkeerhulp achter, Audio, Keyless Start, Lichtmetalen velgen
- 2025
- 25 km