Stellantis: 'Hulp van Tesla niet langer nodig'
Emissiekredieten
Stellantis verwacht de Europese CO2-norm voor 2021 op eigen kracht te kunnen behalen. De voorgaande jaren moest FCA namelijk nog 'CO2-credits' inkopen bij Tesla, maar dit jaar is dat vanwege het nieuwe fusiebedrijf als het goed is verleden tijd.
Die verwachting spreekt Stellantis-CEO Carlos Tavares in ieder geval uit. Hij zei in een interview met de Franse weekblad Le Point dat de EV's van het voormalige PSA er dit jaar voor gaan zorgen dat Stellantis zelfstandig aan de Europese uitstootnorm kan voldoen. PSA voldeed er vorig jaar ook al zelfstandig aan, maar FCA moest emissiekredieten inkopen bij Tesla om de norm te kunnen halen. Dat laatste hoeft nu dus niet meer. "We hebben geen Europese CO2-credits nodig en FCA hoeft niet langer te 'poolen' met Tesla of een andere fabrikant", aldus Tavares.
Het scheelt in ieder geval behoorlijk, want de afgelopen twee jaar kostte dat grapje FCA in totaal ongeveer €2 miljard. Komend jaar geldt in Europa dezelfde CO2-norm als vorig jaar: gemiddeld mag het gehele wagenpark van een autofabrikant niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Die norm lijkt de komende jaren echter steeds verder aangescherpt te gaan worden. Het FCA-gedeelte van Stellantis telt op dit moment afgezien van de Fiat 500e nog niet bijster veel EV's en ook wat betreft plug-in hybrides loopt het nog niet echt storm. Daar komt in de nabije toekomst echter wel verandering in.
Tesla hoeft zich over het wegvallen van FCA/Stellantis als 'klant' overigens niet echt zorgen te maken. Het merk heeft namelijk alweer een nieuwe afnemer gevonden in China.