'Stellantis’ dealer-plan begint bij premiummerken'
Van dealer naar 'agency'
Stellantis, het bedrijf dat voortkomt uit FCA en PSA, begint de herstructurering van het Europese dealernetwerk bij de premiummerken uit het uitgebreide portfolio.
Dat is althans wat persbureau Reuters stelt. Volgens het persbureau beëindigt Stellantis alle huidige contracten met Europese dealers per juni 2023. Dat wil niet zeggen dat die bedrijven dan allemaal zonder werk zitten, maar wel dat de samenwerking met Stellantis vanaf dat moment onder andere voorwaarden gebeurt.
Hoe de situatie er vanaf 2023 uit moet zien is nu nog niet zeker, maar Stellantis zou neigen naar wat het een ‘agency model’ noemt. Dat betekent een verkoopmodel dat te vergelijken is met dat van Tesla, Polestar en een aantal andere nieuwe merken, waarbij het verkoopcontract met het merk zelf in plaats van een dealer wordt getekend. De dealer houdt zich dan vooral bezig met afleveringen en onderhoud.
Onder de premiummerken van Stellantis kunnen we in dit kader Alfa Romeo, DS en het oplevende Lancia plaatsen. Maserati wordt naar verluidt buiten deze structuur gehouden en voor Amerika wordt een andere strategie gevoerd. Stellantis heeft in totaal 14 merken en wil uiteraard schaalvoordleen behalen met de samenvoeging van dat alles. Een deel van die besparingen, zo’n 7 procent, moet gerealiseerd worden door het verkoopmodel te stroomlijnen.