Startklaar: smart roadster
smart zet met de roadster en roadster-coupé twee unieke tweezitters neer die de tijden van kleine open tweezittertjes als de MG Midget en de Honda S800 doen herleven. Pretkarretjes van het zuiverste water!
Het verschil tussen de roadster en de roadster-coupé zit aan de achterzijde. De laatste heeft een glazen kap en de eerste niet. Daardoor heeft de coupé een iets grotere (lees: minder kleine) bagageruimte. Want klein is het; 59 liter voorin en 86 (roadster) en 189 (coupé) liter achterin houdt niet over. En dat is als je het dak erop laat zitten. Verwijder je dat, blijft er alleen nog plek over voor een paar rugzakjes.
Om van een dichte roadster een open roadster te maken heeft smart een ingenieus systeem bedacht. Eerst haal je de twee dakpanelen los die je vervolgens keurig in de 'kofferbak' opbergt. Hou je een groot open dak over, dat je eventueel, op elke snelheid, weer af kunt sluiten met de elektrisch te bedienen softtop. Hard- én softtop is overigens een optie, normaal kies je voor een van de twee. Maar we willen écht open rijden dus gaan ook de dakstijlen met een simpele hendelbeweging los. Deze twee gaan in de bergruimte voorin. Raampjes naar beneden en je hebt een pretkar pur sang. De instap vergt soepele ledematen maar zit je eenmaal, dan zit je ook goed. En laag bovendien. De stoelen zouden wel wat meer zijdelingse steun mogen bieden voor de rug. Het forse stuurwiel staat praktisch loodrecht voor je neus en is helaas niet verstelbaar. Opbergruimte is er niet, op een miniscuul dashboardkastje en mini-kaartenvakken na. De automatische sequentiële zesversnellingsbak, die eventueel ook met flippers achter het stuur is te bedienen, is niet bepaald vlot en dat past niet bij z'n flitsende karakter. Het 700 cc-motortje met 82 pk is lekker snel en produceert een behoorlijk volwassen geluid. In 11 tellen zit je op de honderd en volgens de fabriek moeten de roadster en roadster-coupé 175 km/h halen.
De prijzen zijn in vergelijking met de concurrentie (waaronder de Ford Streetka, Citroën Pluriel en Peugeot 206 CC) keurig te noemen. Als halverwege dit jaar de 45 kW/61 pk-variant komt, zit je voor net iets minder dan twintig mille in een roadster. Standaard wordt de 45 kW'er op stalen velgen afgeleverd maar we vinden vooral de driespaaks 'spinline'-wielen die de roadster 60 kW meekrijgt bijzonder goed smoelen. Elke roadster en roadster coupé heeft standaard ESP en ABS met elektronische remkrachtverdeling en remassistent. De basisuitvoering heeft de SOFTIP sequentiële versnellingsbak die alles automatisch doet terwijl je de 60 kW-varianten ook zelf op en neer kunt schakelen (SOFTOUCH), als optie met hendels aan het stuur. Bovendien heeft de roadster-coupé automatische airco aan boord. Smart verwacht ergens tussen de 750 en 1000 auto's te gaan verkopen en we zouden er zeer van opkijken als ze dat niet gaat lukken.
Prijzen
roadster 45 kW € 19.650
roadster 60 kW € 24.400
roadster-coupé 60 kW € 26.680