AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
SRT8-versie voor Jeep Grand Cherokee
De tweede SRT-versie die in New York wordt onthuld, is de Grand Cherokee SRT8. Ook deze grote SUV is inmiddels beschikbaar met de 5,7-liter Hemi V8, die is opgeboord tot 6,1-liter en een vermogen levert van 425 pk.
De tweede SRT-versie die in New York wordt onthuld, is de Grand Cherokee SRT8. Ook deze grote SUV is inmiddels beschikbaar met de 5,7-liter Hemi V8, die is opgeboord tot 6,1-liter en een vermogen levert van 425 pk.
Net als bij de Charger heeft het SRT (Street and Racing Technology)-team de 5,7-liter Hemi als uitgangspunt genomen voor een snelle versie van de Grand Cherokee. De V8 levert met meer cilinderinhoud, een hogere compressie, gewijzigde cilinderkoppen en andere kleine wijzigingen zo'n 85 pk meer vermogen, ofwel 25 % meer vermogen van de gewone Hemi V8. De SRT8 heeft bovendien een maximum koppel van 569 Nm bij 4800 tpm.
In het terrein hebben we al ervaren dat de Grand Cherokee 5.7 Hemi beslist voor geen kleintje vervaard is, maar de SRT8-versie zal zich helemaal niet door moeilijke omstandigheden laten verrassen. Daar is 't bij deze versie toch eigenlijk niet om te doen. Het gaat vooral ook om de prestaties op de verharde weg. Als SRT8 kan de Grand Cherokee nu snelle concurrenten als de Porsche Cayenne Turbo en de BMW X5 achter zich laten: hij accelereert immers in 5 seconden naar 100 km/h. De Grand Cherokee SRT8 is trouwens de eerste vierwiel aangedreven SRT-versie en bovendien de eerste Jeep die door het SRT-team onder handen is genomen. Dat laatste slaat niet alleen op de motor, maar ook op de wielophanging, remmen en in het geval van de Grand Cherokee op de vierwielaandrijving. Het is dan ook de eerste SRT met een elektronisch geregelde full-time vierwielaandrijving. Het systeem is speciaal ontwikkeld om het hoge koppel te kunnen verwerken. Daartoe is er een nieuwe tussenbak toegepast, waarbij de behuizing is samengesteld uit twee bestaande units die verder zijn aangepast. Ook de uitgaande as is aangepast op het hogere koppel. Onder normale omstandigheden wordt 5 tot 10 procent van het koppel naar de voorwielen geleid, maar bij de 6.1 Hemi kan er onmiddellijk net zo veel kracht naar de wielen worden gestuurd waar dat nodig is.
Aanpassingen aan chassis en remmen moeten ervoor zorgen dat de Grand Cherokee een waardig vertegenwoordiger is van het intussen steeds groter wordende SRT-legioen. Op de vraag of deze snelle SUV ook naar Europa komt, moeten we het antwoord schuldig blijven. Maar we denken dat het niet ondenkbeeldig is, nu ook bij ons snelle SUVs steeds meer verkocht worden en gezien het feit dat de Jeep Grand Cherokee SRT8 concurrerend geprijsd zou kunnen zijn.
In het terrein hebben we al ervaren dat de Grand Cherokee 5.7 Hemi beslist voor geen kleintje vervaard is, maar de SRT8-versie zal zich helemaal niet door moeilijke omstandigheden laten verrassen. Daar is 't bij deze versie toch eigenlijk niet om te doen. Het gaat vooral ook om de prestaties op de verharde weg. Als SRT8 kan de Grand Cherokee nu snelle concurrenten als de Porsche Cayenne Turbo en de BMW X5 achter zich laten: hij accelereert immers in 5 seconden naar 100 km/h. De Grand Cherokee SRT8 is trouwens de eerste vierwiel aangedreven SRT-versie en bovendien de eerste Jeep die door het SRT-team onder handen is genomen. Dat laatste slaat niet alleen op de motor, maar ook op de wielophanging, remmen en in het geval van de Grand Cherokee op de vierwielaandrijving. Het is dan ook de eerste SRT met een elektronisch geregelde full-time vierwielaandrijving. Het systeem is speciaal ontwikkeld om het hoge koppel te kunnen verwerken. Daartoe is er een nieuwe tussenbak toegepast, waarbij de behuizing is samengesteld uit twee bestaande units die verder zijn aangepast. Ook de uitgaande as is aangepast op het hogere koppel. Onder normale omstandigheden wordt 5 tot 10 procent van het koppel naar de voorwielen geleid, maar bij de 6.1 Hemi kan er onmiddellijk net zo veel kracht naar de wielen worden gestuurd waar dat nodig is.
Aanpassingen aan chassis en remmen moeten ervoor zorgen dat de Grand Cherokee een waardig vertegenwoordiger is van het intussen steeds groter wordende SRT-legioen. Op de vraag of deze snelle SUV ook naar Europa komt, moeten we het antwoord schuldig blijven. Maar we denken dat het niet ondenkbeeldig is, nu ook bij ons snelle SUVs steeds meer verkocht worden en gezien het feit dat de Jeep Grand Cherokee SRT8 concurrerend geprijsd zou kunnen zijn.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Reportage
Waarom de huidige Jeep Grand Cherokee nog altijd dicht bij zijn voorgangers staat
Nieuws
Jeep Wrangler: in 2025 tot dik €9.000 goedkoper
Op Zoek Naar
Deze forse, maar vriendelijke SUV’s koop je voor €12.000
Vergelijkende Test: Ford Explorer vs. Jeep Grand Cherokee
Nieuws