SRT-4 na Viper snelste Chrysler

Chrysler Neon
Een Chrysler Neon roept bepaald geen associaties op met snelle GTI-achtigen. Toch is er nu een Neon die ronduit 'hot' is, de SRT-4. Na de Viper is hij de snelste Chrysler.

Een Chrysler Neon roept bepaald geen associaties op met snelle GTI-achtigen. Toch is er nu een Neon die ronduit 'hot' is, de SRT-4. Na de Viper is hij de snelste Chrysler.


De Neon is in Europa geen succes, integendeel. Onlangs heeft Chrysler bekend gemaakt de verkoop van zijn kleinste model hier te stoppen. Ook in Amerika doet de Neon, die daar onder de Dodge-divisie valt, het niet zo goed. Wél kom je hem vaak tegen in de goedkopere klasse bij de autoverhuurbedrijven.
Toch zijn 't in de VS juist de compacte auto's die populair zijn bij het jonge publiek, maar die willen meer: modellen als de Honda Si, of de Type-R bij voorbeeld. Daarom heeft Chrysler's PVO-divisie (Performance Vehicle Operations) de Neon onder handen genomen en een snelle versie op de wielen gezet. PVO is ook verantwoordelijk voor de Viper SRT-10, dus is het niet zo vreemd dat er iets sportief uit de bus is gekomen. Omdat Zuid-Californië het mekka is voor snelle en getunede auto's, werd de Neon SRT-4 begin 2002 als concept car op de LA Auto Show geïntroduceerd. SRT-4 staat voor Street & Racing Technology-viercilinder.
Chrysler zou liever willen dat hij bekend wordt als Dodge SRT-4 en dat Neon daarbij niet meer voorkomt. Toch ontkom je niet aan het Neon-gevoel als je achter het stuur stapt, want het interieur is standaard, al zie je aan de extra klokjes op de linker voorruitstijl en rechts van het instrumentenpaneel dat er iets bijzonders aan de hand is. Wie de SRT-4 ziet staan, hoeft niet te raden. Zijn grote spoiler achterop, de diepe bumper en de hood scoop (luchtinlaat op de motorkap) verraden zijn potentie. Als je de motor start, wordt dat bevestigt door het indringende uitlaatgeluid.
De 2,4-liter motor uit de PT Cruiser GT levert in de SRT-4 met 230 pk bij 5300 tpm, terwijl het koppel 339 Nm bedraagt bij 2200-4400 tpm. De motor werk samen met een nieuwe heavy-duty vijfbak. Een sperdifferentieel is standaard.
Onder normale omstandigheden is de Neon erg stug, maar dat heeft zijn voordelen bij het snellere bochtenwerk, waar hij zijn sportieve rijkwaliteiten graag demonstreert. De Neon SRT-4 haalt een top van 238 km/h en accelereert van 0-100 km/h in 5,6 s. Hij is de na de Viper de snelste Chrysler en op zijn prijskaartje staat een bedrag van 20.000 dollar. Dat laatste was dan ook een eerste vereiste om te kunnen concurreren met de andere snelle jongens in zijn klasse.
Meer gegevens en een rij-impressie van de Dodge Neon SRT-4 staan in AutoWeek no. 28 van 2 juli.